A szülés utáni vagy perinatális depresszió a baba születése után jelentkező állapot. Ez egy viszonylag gyakori, de súlyos egészségügyi állapot, amely születés után 7- ből egy újdonsült anyukát érint. Az ilyen kismamák szoronganak, üresnek érzik magukat, letargikusak.

A fentebb említett tüneteken kívül levertség, fáradt és kimerült érzés, a kilátástalanság gondolatai tapasztalhatóak a kismamáknál. Sokszor a környezet nem veszi elég komolyan a jeleket, pedig ez az állapot akár súlyos pszichés gondokat is okozhat, és mindenképpen segíteni kell azt, aki átéli.

szules
Forrás: unsplash.com

Fontos kiemelni, hogy a szakértők véleménye szerint: “A szülés utáni depresszió minden nemű és szexuális identitású embert, valamint minden típusú szülőt és partnerüket érintheti! Legyen szó természetes születésről, béranyaról vagy örökbefogadóról. Nincs egyetlen „normális” módja annak, hogy szülővé váljon valaki, így a hirtelen ránk zúduló felelősség mindezekben a helyzetekben kiválthatja a posztpartum depressziót.

A szülés utáni depresszió érzései mindig érvényesek, nem szabad szégyellni őket, és nem szabad a “mi hibánk”-nak tekinteni. Azonban fontos, hogy ha elfogadtuk, hogy ez egy természetes állapot, amin lehet változtatni, törekedjünk is arra, hogy mielőbb kilábaljunk belőle.

 

A szülés utáni, nemzetközileg “babyblue”-nak nevezett tünetegyüttes a gyermek megérkezése utáni 1-3 hétben alakul ki a legjellemzőbben, de ettől eltérő is lehet. A tünetek is változhatnak egyénenként, sőt, akár az idő előrehaladtával is. Ilyen jelek, tünetek lehetnek a következők:

  • Szomorúság, sírás

  • Úgy érzi a kismama, hogy nem tud kötődni, nem szereti eléggé a babát

  • Hangulatingadozások

  • Kimerültség, fáradtság

  • Kilátástalanság érzése

  • Inkompetens érzés a gyermek ellátásra, felnevelésére

  • Érdektelenség a baba iránt

  • “Rossz szülő vagyok” érzése

  • Menekülni akarás a helyzetből

  • Fejfájás, hasfájás, görcsök és egyéb testi panaszok

  • Alvásproblémák

Fontos megérteni, hogy a szülés utáni depresszió egy állapot, amit a hormonok és a tudatosság, a félelmek együttesen váltanak ki. Ezért senki nem hibás, ettől nem lesz valaki rossz szülő. Azt is le kell szögezni, hogy persze bizonyos esetekben “szerelem első látásra” a megérkező gyermek, de ez nem mindenkinél van így! A kötődés, a szeretet attól alakul ki, hogy egyre több időt töltünk együtt, gondoskodunk róla és elkezdjük megismerni. A gyermekről való gondoskodás indítja be legjobban a kötődés kialakulását. Idővel meg fog jönni a szeretet érzése.

A szülés utáni depresszió súlyos és legyengítő állapot. Kell, hogy segítséget kapjon az újdonsült szülő és meg kell, hogy tapasztalja a támogatottságot, nyitottságot. Adjunk neki teret, hogy beszélhessen az érzéseiről! Ne bíráljuk, csak fogadjuk el, hogy ő most így érzi magát. Nyugtassuk meg, hogy mellette állunk, segítjük, ha kell, kérünk szakszerűbb segítséget is. Ne vegyük félvállról a baját, és legyintsünk, hogy “majd elmúlik, nyugi”.

A szülés utáni depressziót előhívhatják és felerősíthetik olyan élethelyzetek, mint a gyász, párkapcsolati problémák, anyagi nehézségek. Ezek mind a bizonytalanságot növelik az amúgy is újszerű helyzetben, amiben nem érzi még komfortosan magát a szülő.

A terápiának számos módja van, attól függően, ki mennyire mélyen érintett a baby blue állapotban. Segíthet egy kívülálló ember, aki meghallgatja és elfogadja. Segíthet egy pszichológus vagy erre specializálódott life coach. Kérhetjük a családtagok segítségét, ha olyan a viszonyunk. Esetleg akad a tágabb családi környezetben mentálhigiénés szakember.

Természetesen fordulhatunk orvoshoz is, ha úgy érezzük, nagyobb a baj. A szakemberek fel tudnak írni gyógyszeres kezelés, javasolhatnak hormon terápiát vagy egyéb módszereket.

A kismama önmaga is rengeteget tehet az állapota javításáért, de ehhez szükségesek az említett mankók (család, a párja, babysitter stb.). Ha odafigyel az életmódjára, kap segítséget és így marad ideje magára, egy kis mozgásra, relaxációra, jógára, tud egy jót aludni, vagy csak sétálni a napfényen, beszélgetni egy ismerőssel, tud olvasgatni, csatlakozhat egy ilyen témában érintett online csoporthoz…akkor ő maga is kezébe tudja venni az irányítást.

Forrás: https://www.healthline.com/health/depression/postpartum-depression
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.