Az időnkénti túlzott étkezés teljesen rendben van, mivel az érzelmi evés egy normális megküzdési mechanizmus az erős – főleg szomorú - érzésekre válaszul.

Az érzelmi evés hihetetlenül gyakori. A kutatások azt mutatják, hogy étkezésünk körülbelül 75 százaléka érzelmileg vezérelt, vagyis nem azért eszünk, mert éhesek vagyunk, hanem mert unatkozunk, feszültek vagyunk vagy szorongunk.

Biológiai kapcsolat van az érzelmi evés és a stressz között – nevezetesen, hogy a szervezet elkezdi termelni a kortizol nevű hormont, amikor idegesnek érzi magát. A kortizol miatt vágyunk cukros, zsíros vagy sós ételek után. A reklámok az ételeket is ideálisnak mutatják be, ha hangulatjavításra van szüksége. A hirdetések gyakran arra ösztönzik az embereket, hogy stressz és szomorúság esetén az ételek felé forduljanak.

Mi okozza az érzelmi evést?

Az érzelmi táplálkozásnak számos kiváltó oka van. Az érzelmi evés során gyakran nehézséget okoz, hogy különbséget tudjon tenni a belső jelek között, amelyek a fizikai vagy érzelmi éhséget jelzik. A fogyókúra gyakran érzelmi evéshez vezet, tehát a korlátozó étkezés az érzelmi evés egyik leggyakoribb kiváltó oka. A szorongás az érzelmi evés harmadik legjellemzőbb oka. Míg sokan többet esznek, amikor szoronganak, mások az ellenkezőjét teszik, vagyis nem esznek, mert elvesztik az étvágyukat.

érzelmi evés
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Ez problémás lehet, mert szükség van a táplálékra, amely segít megbirkózni a stresszel és a negatív érzelmekkel. Az érzelmi evés a szituációs stresszből is származhat. Például a COVID-19 világjárvány megzavarta a rutinokat, elszigeteltséghez és unalomhoz vezetett, ideális környezetet teremtve az érzelmi étkezéshez. Az olyan szezonális stressztényezők, mint a hidegebb hőmérséklet és a korábbi naplemente, valamint az ünnepek, szintén az érzelmi evés gyakoribb epizódjaihoz vezethetnek.

Melyek az érzelmi evés jelei?

Számos jel utal arra, hogy Ön hajlamos az érzelmi evésre, beleértve az alábbiakat:

Hirtelen, sürgető vágy - A fizikai éhség idővel lassan fejlődik ki. Ezzel szemben az érzelmi evés hirtelen jön, és sürgető lehet.

Csak bizonyos ételekre vágyik - Nemcsak a vágya támad hirtelen, de előfordulhat, hogy csak bizonyos ételeket szeretne enni.

Túlevés - A túlevés az érzelmi evés fontos jellemzője.

Szégyen vagy bűntudat - Egy másik jel, ha érzelmi szorongást, például szégyent vagy bűntudatot érez étkezési szokásai miatt.

Hogyan lehet abbahagyni az érzelmi evést?

Számos stratégia létezik az érzelmi evés megszüntetésére. És bár nincs mindenkire érvényes megközelítés, a betartandó jó szabályok közé tartozik az étrend megváltoztatása (a D-vitaminban gazdag ételek javíthatják a hangulatot), a stresszoldó hatású citrusfélék rendszeres fogyasztása, valamint az éhség megelőzése (a fehérjék fogyasztása segíthet abban, hogy hosszabb ideig jóllakott maradjon).

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.