PMS-nek vagyis premenstruációs szindrómának nevezzük azt a hormonok által befolyásolt tünetegyüttest, ami a menstruáló nők nagy százalékát érinti, és kellemetlen tünetek sorát hozza magával. Szerencsére vannak módszerek, amivel csökkenthetőek ezek a tünetek.

Az alhasi görcsökkel, étvágynövekedéssel, megduzzadt és érzékeny mellekkel, felfúvódottság-érzéssel, fejfájással, izomfájdalommal, esetenként végtagduzzanattal járó PMS-nek tulajdoníthatjuk a menstruáció előtt jelentkező hangulatingadozásokat és az ingerlékenyebb állapotot is. Sokan "hisztinek" tartják, pedig nem az, hanem a hormonháztartásunk okozta állapotról van szó, mely már a menstruációt megelőző 7-10 napban elkezdődhet. Mit tehetünk ezek enyhítésére?

A görcsök ellen

A szakirodalom több módszert is javasol az alhasi összehúzódások elviselhetőbbé tételére. Ilyen lehet például:

  • az ibuprofen, naproxen vagy a paracetamol alapú fájdalomcsillapító, de fontos, hogy beszedése előtt konzultáljunk az orvosunkkal egy esetleges gyógyszerallergia miatt, és olvassuk el a betegtájékoztatót,
  • kardióedzés - persze csak annyi, amennyi jólesik ilyenkor
  • forró fürdő
  • pihenés
  • egy melegvizes palack helyezése az alhasra
  • fogamzásgátló - mondanunk sem kell, hogy ehhez mindenképp kérd orvos tanácsát, hiszen egyáltalán nem ajánlott csak úgy megkapkodni egy-egy szemet. A tabletták inkább a menstruáció rendszeresítésében segítenek.
  • B1-vitamin, gyömbér, halolaj, görögszéna, macskagyökér - ezek is segíthetnek.

Felkészülés

Ugyan a tüneteket nem enyhíti, de felkészültebb leszel majd, ha menstruációs naptárat vezetsz, így előre tudni fogok, mikor számíts majd az újabb kellemetlenségekre.

Fontos továbbá az előregondolkozás is, megfelelő, vitamindús étrenddel, rendszeres sporttal, kevés alkohol-, kávé- és cukorfogyasztással, és egy egészséges alvásadaggal mérsékelni lehet ezeket a bajokat.

De a legfontosabb az elfogadás - a magad és mások részéről is. Nincs annál rosszabb, ha a hormonális hangulatváltozásaidat mások "női hisztiként" emlegetik, hiszen te egyáltalán nem tehetsz róluk. Kitartás!


Forrás: https://www.plannedparenthood.org/learn/health-and-wellness/menstruation/what-can-i-do-about-cramps-and-pms
Borítókép forrása: pexels.com