Bizonyos gyógyszerek, genetikai rendellenességek és néhány kóros egészségi állapotok szerepet játszhatnak a vesekő képződésében, de a diéta megelőzhető a kialakulása.

A vesekövek megelőzését célzó étrend a kő típusától függően változik, mivel mindegyiknek más-más kockázati tényezője van. Emellett bizonyos betegségek (például csontritkulás, cukorbetegség) szintén befolyásolhatják a vesekövek kialakulását és az étrendi ajánlásokat. A kezelőorvos és a dietetikus az egyéni étrend összeállítása során figyelembe veszi ezeket a tényezőket, de van néhány általános diétás irányelv azok számára, akiknek már volt vesekövük. Az alábbiak javaslatok betartásával megelőzhető a vesekő kiújulása:

A sóbevitel csökkentse. A vizelet magasabb sótartalma elősegíti a vesekövek képződését. Nem csupán az ételhez adott sóra kell figyelni, hanem az élelmiszerek (még az egészséges élelmiszerek) nátriumtartalmára is. Amellett, hogy kevésbé sózza az ételt, ügyeljen arra, hogy mennyi nátrium van a készen vásárolt ételekben, élelmiszerekben (pékáruk, levesek, snackek, tésztaszószok, salátaöntetek, stb.).

vesekövesség étrend
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Igyon többet. Amikor a vizelet mennyisége kevés (koncentrálódik), a benne lévő salakanyagok kristályosodni kezdenek. Naponta legalább 2,5 liter folyadékot javasolt fogyasztani. A víz a legegészségesebb választás. Érdemes citrom- vagy limelevet a vízhez, mert citrátot tartalmaznak, amely semlegesíti a savakat a vizeletben, és megelőzheti a kalciumkövek képződését. A cukros italok (gyümölcslevek, szénsavas üdítők, stb.) növelhetik a vesekő kialakulásának kockázatát.

Egyen kalciumban gazdag élelmiszereket. A kalciumra szükség van a csontok és az izmok egészségének megőrzéséhez. Problémát csak a kalciumot tartalmazó étrend-kiegészítők túlzott szedése jelent.

Korlátozza a húsfogyasztást. Vesekövesség esetén javasolt a hús mennyiségének csökkentése. Az állati eredetű fehérjék megnövelik a vizeletben lévő sav mennyiségét, ami elősegíti a vizeletben lévő vegyületek kristályosodását, amelyek kövekké alakulhatnak. A nagy mennyiségű állati fehérje csökkentheti a kőképződést segítő citrát mennyiségét is a vizeletben.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.