Kevés kellemetlenebb dolog van, mint a fogfájás és a fogászati kezelés. Ám ha odafigyelünk pár dologra, mindezek elkerülhetők!

A fogainkra sajnos másként tekintünk, mint ahogy valójában kellene. Sokaknak a tökéletes mosoly, a fehérség, a megnyerő külső és a magabiztosság jut róla az eszébe. Mások állandó macerának érzik, hogy mikor kell ismét szakorvost meglátogatniuk vagy hogyan kell megfelelően ápolni ...

fogak
Forrás: pexels.com

A fogak a rágás szervei és elsősorban funkciójuk alapján kellene rájuk gondolkodni. A fogakkal aprítjuk fel a táplálékot, majd meg is őrüljük azt, hogy ezzel előkészítsük az emésztőrendszer számára. A fogak csonthoz hasonló anyaga kényes, evolúciósan nem ahhoz adaptálódott, hogy mindenféle "mű" étel kémiai hatásának tegyük ki. Éppen ezért nem árt, ha megfogadjuk az alábbi szabályokat:

  • A fogkefét kötelező minimum 3 havonta cserélni és válasszunk puha sertéjű fogkefét. Nem az erős dörzsölés tisztítja meg a fogakat, hanem az alapos mosás. Gyengéd ápolás kell az ínynek és a fogak zománcának is.

  • Rések, közök tisztítása. A fogkefe sokféle lehet, mégsem képes a fogak keskeny réseibe ragadt ételmaradék eltávolítására. Éppen ezért, aki maximálisan odafigyel fogai védelmére, az időnként fogselymet és fogköztisztító kefét is bevethet bizonyos ételek elfogyasztása után.

  • Sokan nem is gondolnánk, de fogmosáskor a nyelv felszínét is finoman át kell sikálni, felületén ugyanis rengeteg kórokozó tapad meg.

  • Fertőtlenítő öblögetés. A szájüreg védelmében naponta legalább egyszer ajánlatos gargarizálni is. Ehhez alkalmazhatunk sós vizet, fél-1 hiperol tablettát feloldva 2 dl vízben, gyógyteákat (kamilla, körömvirág, zsálya, menta, diófalevél) és szájvizeket is.

  • A fogak anyagai viszonylag kis mértékben, de kívülről is beépülnek, ezért válasszunk fluoridos fogkrémet. Étkezésnél figyeljünk a kalcium pótlására is.

  • Kerüljük a túl cukros ételeket, mert ezek lebomlanak és sav képződik, ami roncsolja a zománcot. Rágcsáljunk rostos zöldségeket, mint például a répa, a zellerszár és a karalábé, melyek természetes módon tisztítanak, de nincs bennük gyümölcscukor.

  • Sose feküdjünk le fogmosás nélkül!

Forrás: https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/best-practices-for-healthy-teeth?fbclid=IwAR3cCJ6NPi_lqaA_-Zm7QB74IxHkjm98k76eWIDCMXxH7tHCQsO6S4yb-9M
Borítókép forrása: pexels.com