Ha cukorbetegségben szenved, sok szempontból az étrend is gyógyszernek minősül, ezért fontos tudni, hogy mely étel és ital fogyasztását érdemes elkerülni.

Ha az elfogyasztott élelmiszerekben magas a szénhidrát-, a zsír- és a nátriumtartalom, ezek növelik vércukorszintet, a vérnyomást, a koleszterinszintet, a súlygyarapodást, valamint a szívbetegségek kockázatát.

Íme, a 10 legrosszabb étel- és italválasztás a cukorbetegek esetében:

egészségtelen étel cukorbetegség
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix
  1. Édesített italok. Ide tartoznak a szokásos szénsavas üdítőitalok, a gyümölcslevek és a jeges teák. Ezeknek magas a cukor és kalória mennyisége, és általában alig vagy egyáltalán nincs tápértékük. Ehelyett érdemesebb szénsavmentes ásványvizet vagy csapvizet inni, amelyet különböző gyümölcsökkel lehet ízesíteni, hogy élvezhesse a természetes édesebb aromákat.
  2. Kávéspecialitások. A naponta egyszeri kávékülönlegességekben (például beleértve a frappuccino, cappuccino) rengeteg extra cukor, kalória és telített zsír lehet. Ehelyett inkább feketén, mesterséges édesítőszerrel vagy egy kis adag sovány tejjel igya.
  3. Teljes tej. A túl sok a zsírt tartalmazó tej rendszeres fogyasztása súlygyarapodáshoz vezethet. Váltson inkább alacsony zsírtartalmú sovány tejre. Ha nem kedveli a tejet vagy laktóz-intoleráns, akkor inkább cukormentes mandula-, rizs- vagy szójatejet igyon.
  4. Hotdogok. Ezekben a grillezett ételekben magas a telített zsír- és nátriumtartalom, még akkor is, ha sovány fehérhúsokból készültek. Érdemes elkerülni őket, vagy csak alkalmanként fogyasztani belőlük.
  5. Előre csomagolt szendvicsek. Ezekben is sok a telített zsír és nátrium. Jobb, ha a szendvicsek készítéséhez otthon süti meg a húst. A különböző öntetek (például zsírtartalmú majonéz) is egészségtelenek lehetnek. Ehelyett a szendvicseket érdemesebb mustárral, zöldségekkel és/vagy hummusszal ízesíteni.
  6. Édesített gabonafélék. Ezekben magas a szénhidráttartalom a hozzáadott cukor miatt. Érdemesebb inkább megvenni a kedvelt gabonafélét, és otthon hozzáadni egy kis gyümölcsöt vagy mesterséges édesítőszert.
  7. Szirupok. Nagyon magas a szénhidráttartalmuk. Az alacsony kalóriatartalmú szirupok általában feleannyi szénhidrátot tartalmaznak, de ezeket is érdemes „takarékosan” használni.
  8. Sörbet. Sokan úgy gondolják, hogy a sörbet jó alternatíva a fagylalt helyett, de a sörbetben majdnem kétszer annyi szénhidrát van, mint a jégkrémben.
  9. Gyorséttermi sült burgonya. A sült krumpli mellé fogyasztott sajtszósz, öntet, stb. jelentősen megnöveli annak amúgy is magas nátrium- és zsírtartalmát.
  10. Zsiradékban sült ételek. A zsír felszívódik az ételbe, ami elfogyasztva magas koleszterinszinthez és súlygyarapodáshoz vezet, növelve a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát, vagy ha már cukorbeteg, megnehezíti a vércukor kontrollálását. Próbálja meg inkább kevés zsiradék hozzáadásával hagyományos vagy olaj helyett forró levegőt használó sütőben elkészíteni az ételt.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.