A bokák és a lábak duzzanatának számtalan kiváltó oka lehet, de a legtöbb esetben az egyszerű otthoni gyógymódokkal is könnyen orvosolható a probléma.

Mi okozza a lábak és a bokák duzzanatát?

A lábak és bokák duzzanatának lehetséges kiváltó okai az alábbiak:

  • életmódbeli tényezők (például fizikai inaktivitás, túlsúly)
  • betegségek, amelyek befolyásolják a folyadék „mozgását” a szervezetben (szív- és érrendszeri betegségek, a veséket és a májat érintő kóros állapotok)
  • terhesség
  • nem megfelelő méretű cipő
  • sérülések.

A legfontosabb, hogy ha a duzzanat csak a test egyik oldalán jelentkezik, azonnal forduljon orvoshoz, mert fennáll a mélyvénás trombózis veszélye.

lábdagadás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Hogyan lehet gyorsan enyhíteni a duzzanatot?

Íme, néhány könnyen kipróbálható otthoni kezelési mód, amelyet érdemes kipróbálni:

  • Kompressziós zokni. A kompressziós zokni gyengéden nyomja a lábat, ami elősegíti a jobb vérkeringést. Ez segít megakadályozni, hogy folyadék gyűljön össze a bokákban és a lábakban, ami csökkenti a duzzanatot és a fájdalmat. A kompressziós zoknik széles választékban érhetők el a különböző üzletekben. Ügyeljen arra, hogy olyat válasszon, amely nem túl szoros. Vegye fel reggel és viselje, amíg kényelmes.
  • Felpolcolás. Ha duzzadt a lába vagy a bokája, hagyja, hogy a gravitáció működjön. A lábak felemelése a szív szintje fölé segít a felhalmozódott folyadék elvezetésében az alsó végtagokból. Csak támassza fel a lábát párnák, könyvek vagy bármi más segítségével. Különféle jóga pózok (például a padlón fekve felemelt lábat a falhoz nyomva) szintén segíthetnek.
  • Epsom só. Az Epsom sófürdő valójában transzdermális magnézium-pótlás. Hatékonysága klinikailag nem bizonyított, de olcsó és egyszerű a használata.
  • Magnéziumban gazdag ételek fogyasztása. A vízvisszatartás és az ezzel járó duzzanat a magnéziumhiány jele lehet. Ebben az esetben a magnéziumban gazdag élelmiszerek (dió, mandula, kesudió, lenmag, földimogyoró, tökmag, fekete bab, rostban gazdag teljes kiőrlésű gabonák, alacsony zsírtartalmú tejtermékek, spenót, étcsokoládé) hozzáadása az étrendhez ízletes megoldás lehet a fájdalmas problémára.
  • Magnézium tartalmú étrend-kiegészítők. Napi 200–400 mg magnézium bevétele segíthet csökkenteni a duzzanatot. Vese- vagy szívbetegség esetén előbb beszéljen az orvosával.
  • Hidratálás. Bármennyire furcsán hangzik, fontos a bőséges folyadékbevitel. A szervezet benntartja a folyadékot, ha úgy érzi, hogy a „tartálya” fogyóban van - és ez a visszatartás duzzanatot okozhat.
  • Életmódbeli változtatások. Az egyszerű életmódbeli változtatások (például testmozgás, fogyás) szintén segíthetnek a duzzanat csökkentésében vagy megelőzésében, miközben javítják az általános egészségi állapotot.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix