Tiszta és ragyogó – ezeket a varázsszavakat szeretnénk. De mit tegyünk, ha bőrünk fáradt kinézetű, száraz és fakó?

Rengeteg élelmiszer létezik – gazdag A-vitaminban, C-vitaminban, D-vitaminban, omega-3-ban és cinkben –, amelyek segítenek megelőzni a gyulladást, csökkentik a pattanások kialakulását, és a bőrt egészséges megjelenésűvé teszik.

Sajnos a napi étrendünkben is vannak olyan bűnösök, amik ennek az ellenkezőjét teszik. Sok étel pattanásokat vált ki, egy olyan bőrbetegséget, amely a szőrtüszők tövében található zsírmirigyek eltömődéséből adódik. Mások befolyásolják a kollagén képződését, amely folyamat kritikus fontosságú a bőr rugalmasságának a megőrzéséhez.

Ha felnőttkorban bőrirritációkkal, pattanásokkal vagy egyéb problémákkal küzd, akkor az étrend lehet a hibás. Vegye figyelembe a következőket az étrendje megtervezésekor:

1. Cukor

Tanulmányok kimutatták, hogy a magas glükóz- vagy fruktóztartalmú étrend befolyásolja a bőr „kollagén-keresztkötését”. A túl sok cukor fogyasztása megzavarhatja a szervezet fehérjéinek egyensúlyát, beleértve a kollagént is. Amikor ez megtörténik, a bőr puhasága és rugalmassága csökken, ami merev bőrhöz és végső soron ráncokhoz vezet.

egészséges bőr
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

2. Magas glikémiás indexű élelmiszerek

A magas glikémiás indexű élelmiszerek közé tartozik a fehér kenyér, a fehér tészta és a burgonya, valamint a cukros italok és rágcsálnivalók. Ezek sok embernél okoznak pattanásokat. Ha ezekben az élelmiszerekben gazdag étrendet eszik, szervezete magasabb inzulinszintet termel. Az inzulin kiugrása láncreakciót indíthat el, amely az akne kialakulásához kapcsolódik.

3. Só

A só és a nátrium egyéb formái ízesíthetik az ételt, de a túl sok nátrium káros a bőrre. Egyrészt a túl sok nátrium miatt kiszárad, mert „kiszívja” a bőréből a létfontosságú nedvességet. Másodszor, a túl sok nátrium vízvisszatartást is okozhat, ami szem alatti duzzanatot eredményezhet.

4. Tejtermékek

A tejtermékek hormonokat tartalmaznak, beleértve bizonyos típusú szteroidokat és növekedési hormonokat. Sajnos ezek serkentik a pattanások képződését is. Ugyanezt találták a kazeint és tejsavót is tartalmazó fehérjepor-turmixoknál.

5. Telített zsírok

A vörös hús, a sajt, a vaj és a hidrogénezett olajok mindegyik magas telített zsírtartalmú. Ráadásul a magas telített zsírtartalmú élelmiszerek magas koncentrációjú inzulin növekedési faktorral társulnak. Utóbbi serkenti a nemi hormonok termelését, amelyek növelik a pattanások kialakulását. (A növényi alapú étrend, amely gazdag antioxidánsokban, magas rosttartalmú élelmiszerekben és omega-3 egészséges zsírokban, segít csökkenteni az inzulinszerű növekedési faktor vérkoncentrációját.)

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.