Kiderült, hogy a COVID-19 fertőzés még azon emberek számára is negatív következményekkel járhat, akik nem fertőződnek meg.

Az orvosok által tapasztalt újabb egészségre gyakorolt hatások között szerepel a stressz okozta hajhullás. Bár ez nem a COVID-19 fertőzés közvetlen következménye, a járványhelyzet okozta stressz hozzájárul annak kialakulásához.

A stressz és a hajhullás közötti összefüggés

Több tényező is hozzájárulhat ahhoz, ha túlzottan hullik a haja, beleértve a műtétet, az általános érzéstelenítést, a fizikai vagy pszichológiai stresszt, bizonyos gyógyszereket, pajzsmirigy betegséget, a magas lázat, a fogyást, az étrend-változtatást vagy akár a hormonális változásokat (például szülés után, menopauza idején). Ha hiányoznak bizonyos tápanyagok (például vas, D-vitamin), az is hozzájárulhat a megszokottnál nagyobb hajhulláshoz.

Normális esetben a haj körülbelül 90 százaléka növekszik, körülbelül 5 százaléka pihen, 5 százaléka pedig kihullik. Komolyabb stresszes esemény hatására azonban a hajszálak akár 50 százaléka is a kihullási fázisba kerülhet. Az emberek számára a hajhullás, különösen az első alkalommal, érzelmileg nagyon lehangoló és felkavaró lehet. A kiváltó esemény után akár két-három hónapig is eltarthat, mire a hajhullás elkezdődik, de a legtöbb esetben 6 hónapon belül spontán megszűnik.

COVID-19 hajhullás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

COVID-19 és még több stressz

Bármilyen fizikai, érzelmi stressz - kapcsolódva a világjárványhoz - is hozzájárulhat vagy kiválthatja a hajhullást, beleértve a munkahely elvesztését, az anyagi problémákat, az elszigeteltséget vagy egy családtag megbetegedését. Tehát nem kell megfertőződni az új koronavírussal ahhoz, hogy ez kialakuljon.

Kezelési lehetőségek

A hajhullás is kezelhető állapot. Általában javasolt a stressz csökkentése, de nyilvánvalóan vannak olyan dolgok, amiket nem tudunk kontrollálni. A testmozgás, a bőséges folyadékfogyasztás és a kiegyensúlyozott, sok fehérjét tartalmazó étrend segíthet az ilyen típusú hajhullás leküzdésében. Ha a hajhullás súlyos, más lehetőségek is felmerülhetnek (például multivitamin szedése, a haj növekedését segítő, helyileg alkalmazható oldatok alkalmazása).

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.