A „prediabétesz” felgyorsítja a teljes betegség kialakulását. Tedd meg ezeket az egyszerű lépéseket, és tanuld meg, hogyan lehet megelőzni a cukorbetegséget.

Csak egy kis cukor?

Ha prediabéteszben szenvedsz - ez azt jelenti, hogy a normálnál magasabb a vércukorszined, de nem elég magas ahhoz, hogy diagnosztizálhasd a 2-es típusú cukorbetegséget. Kétségtelenül tudnod kell, hogyan lehet megakadályozni a cukorbetegség kialakulását. Csakúgy, mint maga a 2-es típusú cukorbetegség, a prediabétesz a betegséghez kapcsolódó szövődményekhez kapcsolódik, például idegkárosodáshoz, vaksághoz és amputációhoz. Sok testmozgással és egészségesebb étrenddel gyógyítható, de ha előrehalad, lényegesen nehezebb kezelni. Itt van pár egyszerű életmódbeli változás, amelyekkel megelőzheted a cukorbetegséget.

Fogyj le extra súlyt

A Diabétesz Megelőzési Program nevezetes tanulmánya, amely 3234 prediabéteszes embert követett végig három éven keresztül, feltárta, hogy a mindennapi változások eredményeket hozhatnak: az étkezési szokások megváltoztatása elősegítette a résztvevők fogyását, míg a nagyobb fizikai aktivitás csökkentette az inzulinrezisztenciát és a cukorbetegség kockázatát. A meglepő rész? Testtömegük mindössze 5–7 százalékának leadása és a testmozgás 58 százalékkal csökkentette a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét a betegségben nagy kockázatú felnőtteknél. Javíthatja a glikémiás kontrollt úgy, hogy elveszíti az úgynevezett zsigeri zsírt - a mély hasi zsírt, amely a törzsben telepedik, körbefogja belső szerveket.

Hogyan lehet megelőzni a cukorbetegséget

Kezdd az adagok csökkentésével. "Az egészséges adagmérethez való visszatérés fontos része annak, amit a prediabétesz órákon tanítunk" - mondja Sara Painter, RD, a Deaconess Health System Diabetes Center elismert diabétesz oktatója. Az Obesity folyóiratban 2017-ben közzétett tanulmány megállapította, hogy az előre csomagolt, adagokkal ellenőrzött étkezések fogyasztása nagyobb súlycsökkenéshez vezethet, mint az adag nagyságának önálló tálalása. Próbáld ki: tányérodnak felét tartsd fenn zöldségeknek és gyümölcsöknek, egynegyedét sovány fehérjéknek, például csirke, hal vagy sovány vörös hús, negyedét pedig keményítőknek, például burgonyáknak vagy rizsnek.

Ne becsüld le a diagnózist

Ha orvosod azt mondja neked, hogy prediabéteszben szenvedsz, vagy ha tudod, hogy nagy a kockázata a cukorbetegségnek, akkor lehet ideje fordítani a dolgokon. De az óra ketyeg. A prediabétesz diagnosztizálása után minden évben 5-10 százalékkal nagyobb arányban alakul ki a 2-es típusú cukorbetegség, ami nagyobb kockázatot jelent olyan súlyos cukorbetegség-szövődmények kialakulásában, mint a szívbetegség, agyvérzés, idegkárosodás, látásvesztés, veseelégtelenség, sőt a láb vagy a láb amputációja. Egy másik fontos ok a cselekvésre: az egészségügyi kockázatok nem mind a távoli jövőben jelentkeznek. Egyedül a prediabétesz is növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát - derül ki a BMJ folyóiratban 2016-ban publikált tanulmányokból.

Hogyan lehet megelőzni a cukorbetegséget?

Ne várd meg, amíg orvosod elmondja, hogy miben szenvedsz. A Betegségellenőrzési és Megelőzési Központ (CDC) szerint minden harmadik amerikainak prediabétesze van, és több mint 84 százalékuk nem is tudja tudja. Hazai viszonylatban sem derűsek a számok: a lakosság mintegy egyhatoda diagnosztizált ezen betegséggel.

Képek forrása: pixabay.com