A férfiak számára fontos elkerülni a prosztata-specifikus antigén (PSA) szintjét emelő ételeket, hiszen azok túlzott fogyasztása akár merevedési zavarokat is okozhat.

A PSA-szintet emelő élelmiszerek fogyasztása károsan hat a prosztatára, mert

  • ha a prosztata nem működik megfelelően, akkor merevedési problémákat okozhat
  • ha gyulladt és megnagyobbodott, nehezítetté válik a vizeletürítés
  • a prosztataproblémák befolyásolhatják a termékenységet is.

Vannak olyan élelmiszerek, amelyek segítenek fenntartani a prosztata egészségét?

Mielőtt ismertetésre kerülnénk a PSA-szintet emelő élelmiszerek, felmerülhet a kérdés, hogy vannak-e olyan élelmiszerek, amelyek hozzájárulnak a prosztata egészségének fenntartásához. És a válasz: igen. Az alábbi élelmiszerek rendszeres fogyasztása segíthet megelőzni a súlyosabb prosztata problémák kialakulását:

  • Brokkoli - olyan fitokemikáliákat tartalmaz, amelyek jótékony hatással vannak a prosztata egészségére és csökkentik a prosztata megnagyobbodását.
  • Halak - a magas zsírsavtartalmú halak (például lazac) fogyasztásával megelőzhető a prosztata gyulladása.
  • Zöld tea - a zöld teában lévő katekinek segítenek megakadályozni az egészséges prosztata sejtek mutációját, vagyis a prosztatarák kialakulását.
  • Paradicsom - likopint tartalmaz, amely nagyon erős antioxidáns, ezért fogyasztása (különösen főve, hogy a likopin felszívódása jobb legyen) javasolt a megnagyobbodott prosztata esetében.
prosztata
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Az élelmiszerek, amelyek fogyasztását kerülni kell az egészséges prosztata érdekében

Íme a 12 élelmiszer, amelyek növelik a PSA szintjét:

  1. Vörös hús - A vörös hús és az abból készült húskészítmények rendszeres és nagy mennyiségű fogyasztása a prosztatarák egyik ismert kiváltó oka.
  2. Nem organikus fehér hús - A feldolgozott fehér hús a prosztata egészsége szempontjából az egyik legrosszabb élelmiszer a benne található hormonok miatt.
  3. Tej és kalcium - A hormonokkal kezelt állatok tejének fogyasztása rendkívül károsan hat a prosztata egészségére, emellett sok férfi esetében megfigyelték, hogy a magas kalciumszint prosztata problémákhoz vezet.
  4. Konzervételek - A konzervdobozok gyakran tartalmaznak biszfenolokat (BPA), amelyek az ösztrogén hormon szintetikus formái. Káros hatással vannak a hormonrendszerre és a prosztatára.
  5. Asztali só - A nátrium ezen változata nem előnyös a szervezet számára. Bár nem szabad teljesen elkerülni a sót, több természetes, jódtartalmú sót kell fogyasztani.
  6. Tenyésztett halak - Kerülni kell a halgazdaságból származó halakat, mert az egészségre ártalmas szennyeződéseket tartalmazhatnak.
  7. Étolaj - Az étolajok (például olíva) általában egészségesek, de ha felhevítik, sok tápanyagot veszítenek, ráadásul a prosztata számára az egyik legrosszabb táplálékká válnak, mert „rossz” koleszterinné alakulnak.
  8. Szója – A szója nagy része genetikailag módosított és ezen módosítások közül sok kapcsolódik a prosztatarák kiváltó okaihoz.
  9. Túlzottan fűszeres ételek - A fűszeres ételek irritálhatják a húgyutakat és gyulladást okozhatnak a prosztatában.
  10. Finomított cukor - Kerülni kell a finomított cukorral készült ételek fogyasztását, mert olyan emészthetetlen elemeket tartalmaznak, amelyek károsítják a vastagbelet és a prosztatát.
  11. Tojás - A sok tojást tartalmazó étrend összefüggésben van a jóindulatú prosztata megnagyobbodással.
  12. Alkohol – A rendszeres alkoholfogyasztás súlyosbíthatja a prosztata gyulladását.
Forrás: https://www.healthwebmagazine.com/mens-health/psa-levels-and-healthy-prostate/
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix