Micsoda izgalom, hogy gyermekének egyre bővül a szókincse. De mi van akkor, ha 5 évesen még mindig rosszul ejti ki a szavakat?
Nem feltétlenül kell aggódni, de soha nem árt, ha értékelik a gyermek beszédét. Minél korábban diagnosztizálnak egy beszédnyelvi rendellenességet, annál kevésbé lehet hatással gyermeke későbbi tanulmányi és szociális jólétére. Ha addig vár, amíg 6 évesen el nem kezdi az iskolát, megnehezíti számára, hogy felzárkózzon társaihoz.
Ha gyanítja, hogy gyermekének beszédzavara van, a szakemberek az alábbiakat javasolják:
Ellenőrizze gyermeke verbális fejlődését
Három éves korukra a gyerekeknek képesnek kell lenniük a „t”, „d”, „n” és néhány más mássalhangzó kiejtésére. Egy szülőnek vagy gondozónak képesnek kell lennie arra, hogy megértse a gyermek által elmondottak 75 százalékát. Öt éves korukra a gyerekeknek ki kell tudniuk mondani a legtöbb beszédhangot.
A keveset vagy egyáltalán nem beszélő gyermekek nyelvi fejlődése elmaradásban lehet. Ennek egyik jele, ha 2 éves gyermeke nem tud körülbelül 50 szót mondani, és nem tud szavakat kombinálni, hogy közöljön valamit.
Először keresse fel gyermekorvosát
Ha gyermeke verbális fejlődése nem megfelelő, keresse fel gyermekorvosát. Az első lépés egy hallásvizsgálat lehet. A többszörös fülgyulladáson átesett gyermekek különösen hajlamosak az átmeneti vagy időszakos halláskárosodásra, ami megnehezítheti a hangok helyes verbalizálását.
A beszédnyelvi zavarokat ritkán idegrendszeri vagy fejlődési problémák okozzák. Gyakrabban az ok ismeretlen. Gyermekorvosa beutalhatja gyermekét logopédushoz.
Gyakoroljanak otthon
A logopédus segít gyermekének megtanulni bizonyos hangok létrehozását. A terápiás alkalmakra általában hetente kerül sor, ezért a szülőkkel vagy gondozókkal való gyakorlás a foglalkozások között kötelező.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix