Vannak betegségek, amelyeket kizárólag az idősebb korosztályénak tudunk be, és elképzelhetetlennek tartjuk, hogy fiatalabb emberek találkoznak azzal.

Amikor azonban egy negyvenes férfi vagy nő panaszkodik arra, hogy egyre nehezebben megy a mozgás, a lépcsőzés azt jelenti, hogy 5-10 lépcsőfokonként némi szünetet kell beiktatni, mert elfogy a levegő, akkor bizony szívproblémára is lehet gondolni.

A negyvenet betöltők körében általános jelenség, hogy egyre inkább előtérbe kerülnek olyan problémák, amelyekkel korábban számolni nem kellett. Sőt, talán meg is mosolyogjuk azt, aki negyven túl panaszkodik arra, hogy itt fáj vagy ott fáj, mondván túlságosan elhagyja magát, nagyon figyel minden jelre. Ugyanakkor bizonyították meg azt, hogy rendszeres futók, sportolók esetében is lassabbá válnak, ha betöltik a negyvenet. Ebben a korban kezd csökkenni a hajlékonyság, az erő, de még a csontok sűrűsége is. Ennek tudatában tehát már a rendszeres mozgást végzők elkezdhetnek odafigyelni az izomerő növelésére, a hajlékonyság megtartására, amely sokat adhat ahhoz, hogy az állóképesség ne romoljon.

Jelek, amelyekre érdemes figyelni

  • a rendszeresen sportolók életében a sport velejárója a bemelegítés, de vannak olyan mozgásformák, amely előtt nem szoktunk bemelegíteni. Egyszerűen nincs arra idő és talán a fejünkben sem fordul meg, hogy ha lépcsőzni fogunk, előtte bemelegítsük az izmainkat. Ugyancsak nem szoktunk bemelegíteni, ha a gyerkőcünket meg akarjuk tanítani biciklizni és futunk mellette, mint ahogy a munkahelyünkre való jutáshoz használt busz utáni futás előtt meg melegítünk be. Ám, ha némi kis mozgás után is olyan kimerültnek érezzük magunkat, mintha kilométereket futottunk volna, akkor arra érdemes figyelni.
  • az teljesen rendjén van, ha egy nagyobb távú futás, intenzív séta után elfáradunk, lihegünk, de ha ez ugyanúgy jelentkezik minimális mozgás után is, gond lehet az egészségünkkel.
  • Ugyancsak rendjén van, hogy sportolással megemelkedik a pulzus, de gyanúra ad okot, ha edzés után, később sem csökken a pulzusszám.
  • Félelmetes jelzése a testnek, ha olyan mellkasi szorítást, erős szívdobogást — nemcsak sportolás közben vagy után — vagy fájdalmat, szorítást érzünk. Ha ez visszatérő jelenség, akkor mindenképp orvoshoz szükséges menni.

Kép forrás: Pixabay.com