Nem csak a dohányzásról van szó (bár ez kulcsfontosságú).

Ne kezdj dohányozni - és hagyd abba, ha mégis

Nyilvánvaló, igen. De mivel a cigarettázás hazánkban 60, Amerikába a tüdőrák halálozásának 90 százalékát okozza, ezt a pontot elengedhetetlen hangsúlyozni. Az American Lung Association megállapította, hogy a dohányzó férfiaknál 23-szor nagyobb a tüdőrák kialakulásának esélye, míg a dohányzó nőknél 13-szor nagyobb a tüdőrák kialakulása, mint azoknál, akik nem dohányoznak. Ha nem dohányzol, ne kezdd el. Ha dohányzol, hagyj fel vele. A várható élettartamod megnő. Az Országos Rákintézet szerint a 25-35 éves korosztály, aki leszoknak, 10 évvel tovább élnek, mint azok, akik képtelenek letenni a füstöt. Ezek a számok attól függően változhatnak, hogy mennyi ideig dohányzott és milyen gyakran.

Kerüld a passzív dohányzást

Bár a passzív dohányzás nem olyan rossz, mint maga a cigaretta elszívása, rákot okozhat, ha gyakran szívsz ebből a másodlagos dohányzásból. "A passzív dohányzás serkentheti a cigarettával kapcsolatos összes kockázatot" - mondja Dr.Kyle Hogarth, orvostudományi docens, a Chicagói Egyetem tüdőrehabilitációs programjának igazgatója. A CDC becslései szerint a passzív dohányzásnak kitett embereknél ez 20-30 százalékkal növeli a tüdőrák kialakulásának esélyét, de a füst expozíció mértékének meghatározása szinte lehetetlen. Dr. Hogarth szerint az olyan tényezők, mint a családi kórtörténet, valamint a másodlagos dohányzás gyakorisága és intenzitása, különbséget tehetnek abban, hogy tüdőrák alakul-e ki vagy sem.

Teszteld a szivárgást otthonodban

Dr. Hogarth a radont „néma jelnek” nevezi, mert ez egy színtelen és szagtalan gáz, amely bármely otthon pincéjében lehet. Az American Cancer Society szerint a legtöbb ember radonnak van kitéve saját otthonában. Általában az alagsorba jut a falak vagy a padlók repedésein, az építési hézagokon vagy az alapzat résén keresztül a vezetékek, szivattyúk és csövek közelében. Azok az emberek, akik az alagsorban játszószobájukban, pihenőszobájukban vagy irodájukban töltenek időt, könnyen belélegzik a radont. A radon a rák második leggyakoribb oka, de vannak olyan vizsgálatok, amelyek elvégezhetők annak megállapítására, hogy a radon van-e a levegőben. Végezz el egyet otthonodban, hogy megbizonyosodj arról, hogy nem lélegzed be ezt a káros gázt.

Munkahelyi védelem a káros rákkeltők ellen

Ha olyan munkahelyen dolgozol, amely gyakran veszélyes rákkeltő anyagok közelében van, például építkezésen vagy atomerőműben, fontos, hogy megvédd magad e rákkeltő anyagokkal szemben. A legtöbb munkaadó ragaszkodik ahhoz, hogy maszkot viselj vagy légzőkészüléket használj. Dr. Hogarth arra kéri a munkavállalókat, hogy tegyék meg ezeket a megelőző intézkedéseket, még akkor is, ha melegnek vagy kényelmetlenül érzik magukat. "Tegye azt, amit a munkáltatója mond." - mondja. Ügyelj arra, hogy mit érzel, amikor kilépsz a munkahelyedről. Ha távozásod után problémád van a légzéssel, Dr. Hogarth azt javasolja, hogy végezz tüdőrák szűrést.

Étkezz helyesen

Bár nincs olyan szuper étel, amely megakadályozhatja a tüdőrákot, az egészséges táplálkozás megkönnyíti az ezelleni küzdelmet, ha kialakulna. "Aki jól eszik, általában egészségesebb ember" - mondja Dr. Hogarth. Egyél E-vitaminban gazdag ételeket, például mandulát, avokádót és mangót. Fogyassz mértékkel zsírokat és cukrokat, és igyon sok vizet. Ha jól étkezel, és nem dohányzol, akkor nem lehet nagy a kockázata a tüdőráknak.

Rendszeres testmozgás

Jó étrenddel és cigarettafüst nélkül kombinálva a testmozgás segít csökkenteni a tüdőrák kockázatát. Dr. Hogarth arra ösztönzi az összes beteget, hogy „keljenek fel és mozogjanak”. Azt javasolja, hogy hetente legalább háromszor gyakoroljanak, de ez nem azt jelenti, hogy futópadon vagy szobabiciklin kell lenned. Tegyél hosszú sétákat a környéken. Ha egy bevásárlóközpont bizonyos boltjába mész, parkoljon a bevásárlóközpont másik végén, és sétálj el az üzletig. Keresd meg a több testmozgás egyszerű módját, ha nincs sok időd az edzőteremnek szentelni.

Képek forrása: pixabay.com