A legtöbb ember nem gondol sokat az ízületeire, amíg el nem kezdenek fájni. De az ízületek már jóval azelőtt figyelmet érdemelnek, hogy panaszokat okoznának.

A megelőzés a legjobb gyógyszer az ízületi fájdalmakra. Az ízületek korai gondozása segíthet enyhíteni számos, az idő előrehaladtával felmerülő problémát, amelyek nem csak a mozgásképességre, hanem az általános egészségi állapotra is komoly hatással lehetnek. Íme, 5 tipp az ízületek – és az azokat alátámasztó porcok – megóvásához:

1. Ha dohányzik, hagyja abba

A dohányzás a szív- és érrendszeri problémáktól a rákig számos súlyos betegség kockázati tényezője. A dohányzás károsíthatja az ízületeket is. Mivel a dohányzás fokozza a gyulladást az egész testben, megnehezítheti a szervezet felépülését és gyógyulását egy sérülésből.

2. Kerülje az energiaitalok és a szénsavas üdítőitalok fogyasztását

A víz a test porcszövetének (az ízületeket kipárnázó rugalmas kötőszövet) körülbelül 80 százalékát teszi ki. Ha nem kellően hidratált, a teste vizet von el a porcokból és más területekről, ami károsodást okozhat az ízületekben.

ízületi fájdalom megelőzése
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

3. Ne hagyja, hogy a plusz kilók túlterheljék az ízületeit

Az ízületei bizonyos mértékű erő fenntartására szolgálnak. Ha túlsúlyos vagy alultáplált, valószínűleg jobban megterheli az ízületeit, mint gondolná. Ha túlsúlyos, minden további 10 kiló súly jelentősen megterheli mindkét térdet. Ha sovány, hiányzik az izomtömeg ahhoz, hogy ízületei erősek és stabilak legyenek. A rendszeres testmozgás (például kerékpározás, pilates, úszás, séta, jóga) az egészséges testsúly megtartásának esélyeit is javíthatja.

4. Edzés előtt mindig melegítsen be és utána végezzen lazító gyakorlatokat

A bemelegítés kihagyása – különösebb idősebb korban - nagyobb feszültségnek és túlterhelésnek teheti ki az ízületeket. A legjobb eredmény érdekében a bemelegítő és lazító gyakorlatoknak körülbelül 5 percig kell tartaniuk. Ugyanazokkal az izmokkal dolgozzon, amelyeket edzés közben is használ, de lassabb ütemben. A dinamikus nyújtás különösen jó módja a bemelegítésnek, mert utánozza azt a mozgást, amelyet edzés közben fog végezni. Ezek a nyújtások növelik az izmok véráramlását is, ami csökkenti az ellenállást és növeli azok rugalmasságát.

5. Hallgasson a teste jelzéseire

Ha az edzés után ízületi fájdalmai vannak, akkor a teste azt jelzi, hogy valami nincs rendben. Ilyenkor ideje orvoshoz fordulni, mert kezelésre lehet szüksége.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Várandós a cicánk: mit tegyünk, ha nem voltunk rá felkészülve?

A macskák igen korán ivaréretté válnak, így akár egy még szinte kölyök cicának is lehetnek már utódai. De hogyan lehet ezt elkerülni? Milyen jelekből tudhatjuk, hogy vemhes lett?