A hátfájás nagyobb valószínűséggel jelentkezik az életkor előrehaladtával, valamint a mozgásszegény életmód, az egészségtelen táplálkozás és a stressz miatt.

A szokásos krónikus deréktáji fájdalomkezelések közé tartoznak a gyógyszerek, a fizikoterápia és a szteroidot tartalmazó injekciók. Lehet, hogy ezek a kezelési lehetőségek nem olyan hatékonyak vagy tartósak a krónikus fájdalom esetén, és bizonyos kockázattal járnak.

A nem szteroid gyulladáscsökkentők hosszú távú alkalmazása károsíthatja a vesét és a májat, emellett pedig emésztőrendszeri vérzést vagy egyéb bélproblémákat okozhat. Az acetaminofen károsíthatja a májat és lelassíthatja a máj méregtelenítő folyamatát. Az opioidok szorongást, endokrin problémákat és függőséget okozhatnak. Az izomlazítók gyakran nyugtató hatásúak.

Az életmód megváltoztatása azonban az egyik legjobb módja a krónikus hátfájás kezelésének.

Egészséges étrend

A gyulladás sokféle krónikus fájdalom kiváltó oka. A sok cukor, a finomított szénhidrát (például liszt) és a feldolgozott élelmiszerek fogyasztása fokozza a gyulladást és a fájdalmat. Ehelyett válasszon vitaminokban, ásványi anyagokban és fitonutriensekben gazdag étrendet. Íme, néhány ajánlás:

  • tegye a zöldségeket az étkezések elsődleges részévé
  • kerülje a vörös húst
  • még jobb, ha több növényi alapú fehérjét, például szóját eszik
  • kerülje a süteményeket, a cukorkákat és más szénhidrátokat (például tészta, kenyérfélék)
  • csökkentse a tojás és a tejtermékek fogyasztását
  • fogyasszon egészséges zsírokat (olívaolaj, diófélék, avokádó).
krónikus hátfájás életmód
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Stresszkezelés

A fájdalom stresszhormonok felszabadulását idézi elő, amelyek az izmokat feszesebbé teszik. Az izomfeszülés csökkenti a szövetek véráramlását, így kevesebb oxigént és tápanyagot visznek be. Amikor ez megtörténik, fájdalmat érez. A stressz nem elkerülhető, de kezelhető. A kognitív viselkedésterápia és a meditáció kiváló módszerek, csökkentve a szorongást és a fájdalmat.

Fizikai aktivitás

A rendszeres fizikai aktivitás elengedhetetlen a jó egészséghez, de egyben a fájdalom csökkentésének módja is. A gyakorlatok – még akkor is, ha fájdalmai vannak – kritikus fontosságúak a felépüléshez. Fokozatosan haladjon a kevésbé aktív gyakorlatoktól az aktívabbak felé. Még a napi aktivitás kismértékű növelése is jelentős javulást hozhat az általános egészségi állapotban.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Hogyan ronthatja el a környezet a baba alvását?

Az alvási környezet, vagyis a szoba, ahol a baba alszik nagyon erős hatással lehet arra, hogy milyen könnyen tud elaludni, hányszor ébred fel éjjel és mikor kel reggel.