Az életkor előrehaladtával a csontok elvékonyodnak és veszítenek a sűrűségükből. Szerencsére vannak módszerek a csontritkulás megelőzésére.

Egyen sok zöldséget

A zöldségek a legjobb C-vitamin források, amely serkenti a csontképző sejtek termelődését. A vizsgálatok kimutatták, hogy a zöldek és a sárgák elősegítik a csontok mineralizációját.

Végezzen erősítő edzést

Az erősítő gyakorlatok különösen fontosak azok számára, akik alsó végtag ízületi betegségekben szenvednek, például térd- vagy csípőízületi gyulladásban, amelyek korlátozhatják a teherviselő képességet. A kulcs a csontterhelés, vagyis a könnyebb súlyok nagyobb ismétlésszámmal történő emelése hatékony módszer.

Fontos a D-vitamin

A kalcium felszívódásának elősegítéséhez a legtöbb felnőttnek napi 1000-2000 NE D-vitaminra van szüksége. A kombinált kalcium-D-vitamin tabletták általában nem felelnek meg ennek a követelménynek.

csontritkulás megelőzése
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Súlyzós gyakorlatok

A súlyzós gyakorlat olyan tevékenység, amely a gravitációval szembeni mozgásra kényszerít, vagy mozgás közben ellenállást ad. Ezek a legjobbak a csontok felépítéséhez, de korlátozni kell, ha csontritkulása van.

A dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás kerülése

A csontok ásványianyag-sűrűségének csökkenése a dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás következménye is lehet.

Rendszeres csontsűrűség-vizsgálat

Ez a vizsgálat segít meghatározni a csontritkulás és a törések kockázatát. Javasolt, hogy a nők a menopauzát követően két éven belül átessenek a vizsgálaton. Bizonyos betegségekben szenvedő férfiaknak és nőknek, valamint kockázatnövelő gyógyszerek (például hosszú távú szteroidterápia) esetén javasolt a vizsgálat korábbi elvégzése.

Gyógyszeres kezelés

A menopauzás nők fontolóra vehetik a hormonterápia alkalmazását, különösen, ha kellemetlen tüneteik (hőhullámok, stb.) vannak, hogy növeljék a csökkenő ösztrogénszintet, amely a csontvesztéshez kapcsolódik. A csontritkulással diagnosztizált nők és férfiak különféle gyógyszereket szedhetnek a veszélyes csípő- és gerinctörések megelőzésére. Ne feledje, hogy ezen gyógyszerek egyike sem működik kalcium és D-vitamin nélkül.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.