A változókor hőhullámokat, hangulatingadozásokat, verejtékezést okoz. Egyes vitaminok segíthetnek mérsékelni a tüneteket.

A nők általában a negyvenes éveik végére eljutnak a változó korba, amikor a szaporító szervrendszer működése, hormontermelése megváltozik, ezzel együtt a szexuális vágy csökkenése és idegrendszeri tünetek is jelentkezhetnek. Kit jobban, kit kevésbé visel meg ez az állapot, de a menopauza egyik nőnél sem megy végbe észrevétlenül.

vitaminok_klimaxra
Forrás: unsplash.com

A klimax három fázisból áll, pre-, peri- és posztmenopauza. A premenopauzában csökken a sárgatesthormon mennyisége, elmarad a tüszőrepedés és vérzészavarok jelentkeznek. A menstruáció akár tartósan is kimaradhat, vérzések, alhasi fájdalmak jellemzik. Ilyenkor az ösztrogén egyensúly felborulása miatt kialakulhat endometriózis, mióma is. A második szakaszban, a perimenopauzában, tovább csökken a progeszteron- és ösztrogénszint. Ilyenkor jelentkeznek a tipikus tünetek, mint a hőhullámok, hirtelen leizzadás, visszerek megjelenése, idegesség, szorongás és hangulat ingadozások. Az utolsó, posztmenopauza szakaszában a hormontermelés teljesen elmarad, aminek következményeként megváltozik a csontok összetétele, a kalcium felszívódás miatt. Fokozott kockázata van ezért a csontritkulásnak, de van akinél cukorbetegség vagy inkontinencia jelentkezik.

Fontos, hogy az első tünetek észlelésétől megtámogassuk szervezetünket azokkal a vitaminokkal és ásványi anyagokkal, melyek mindezeket ellensúlyozhatják.

  • A B-vitaminok és a magnézium kedvezően hatnak az idegrendszerre, segítenek a stressz feldolgozásában.

  • A fokozott kalcium és D-vitamin bevitel megelőzheti a csontritkulásos tüneteket, védi a fogakat.

  • Az E-vitamin és az Omega-3 vegyületek fogyasztása erősíti a szív- és érrendszert és segíthet a hőhullámok enyhítésében.

  • A C-vitamin erősíti az immunrendszert, támogatja a biokémiai folyamatokat, antioxidáns.

  • A természetes növényi hormonok (fitohormonok) is jótékonyak a kiürülő hormonháztartásra. Ilyen hormonokat tartalmaznak a hüvelyesek, különösen a szójabab.

  • A kollagén és hialuronsav a bőr és mindenféle kötőszövet öregedési folyamatai ellen hat.

  • Érdemes olyan adaptogén növényekkel támogatni a szervezetet, melyek kiegyensúlyozzák a változásokat, ilyen az ashwgandha, a kínai hernyógomba, a maca gyökér és a rózsagyökér.

  • A gyógynövények közül érdemes a cickafark, a palástfű és a pásztortáska teáját fogyasztani a vérzéses panaszoknál, míg az idegrendszeri változásokra jótékonyan hathat az orbáncfű és citromfű főzete, de az orvosi zsálya is általános jó hatással bír.

  • A rendszeres mozgás is komplexen kitűnő hatást gyakorol a változó szervezetre.

Forrás: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/best-multivitamins-menopause
Borítókép forrása: unspalsh.com