Az elmúlt évek egyik népszerű trendje az alkohol és a koffeintartalmú energiaitalok keverése volt, amit a veszélyei miatt érdemes inkább kerülni.

Bár ez jó ötletnek tűnhet – az energiaital felülmúlja az alkohol álmosságot okozó hatásait –, vannak negatív mellékhatások, amelyek megfontolást igényelnek. Az energiaitalok kockázatot jelentenek az egészségre, mivel a fogyasztók – különösen a fiatal, tapasztalatlan ivók – nem biztos, hogy felfogják, mennyi alkoholt fogyasztottak, mert a koffein elfedheti a mámor érzését.

A koffein hatása a részegségre

A kutatók sok időt töltöttek az évek során annak feltárásával, hogy az energiaitalok miként csökkenthetik a részegség érzését – ami több ivásra késztethet. A kutatók nemcsak azt szerették volna kideríteni, hogy az energiaitalok ellensúlyozzák-e az alkohol nyugtató hatását, hanem azt is, hogy a mérsékelt részegség-érzés rontja-e a kockázatos viselkedések megítélését, mint például az ittas vezetés vagy a mértéktelen alkoholfogyasztás.

A probléma az, hogy a stimuláció elfedheti, mennyire részeg valójában, és túlzott ivásra késztet. Ezenkívül rámutat arra, hogy a koffeinbevitel miatt több energiája lesz az éjszaka folyamán, ami azt jelenti, hogy tovább iszik és több alkoholt fogyaszt. Tehát úgy tűnik, az alkohol energiaitalokkal való keverése növeli a több alkoholfogyasztás iránti vágyat, és a több alkoholfogyasztással kapcsolatos problémákhoz vezethet.

energiaital alkohol szívbetegség
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Szívkárosodást okozhat

Az energiaitalok fogyasztásának másik mellékhatása a szív esetleges károsodása. A koffeinnek és az alkoholnak is megvan a maga külön hatása a vérnyomásra, és kombinálva még nagyobb pusztítást okozhat.

Ha következetesen iszik, és kombinálja a koffeint és az alkoholt, így megemelkedik a vérnyomása, valamint növeli a stroke, a szívroham és a szívbetegség kockázatát. Emellett a hosszú távú túlzott alkoholfogyasztás negatívan befolyásolhatja a vesét és a májat is.

Mindezt tovább tetézi, hogy az alkohol és a magas koffeintartalmú italok drasztikusan megváltoztathatják az alvási szokásokat, ami még több szívproblémához vezethet.

Hogyan lehet csökkenteni a kockázatokat?

A legjobb módja annak, hogy ne kockáztassa ezeket az egészségi problémákat, ha elkerüli a koffein alkohollal való keverését. Energiaital helyett például próbáljon ki egy koffeintartalmú teát.

Javasolt, hogy az egyes alkoholos és/vagy koffeines italok között fogyasszon vizet. A víz segít a folyadékpótlásban, ami csökkentheti a másnaposság másnapi hatásait. Az egyes alkoholos italok közötti víz szintén segít abban, hogy kevesebb alkoholt, kalóriát és cukrot fogyasszon.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan ronthatja el a környezet a baba alvását?

Az alvási környezet, vagyis a szoba, ahol a baba alszik nagyon erős hatással lehet arra, hogy milyen könnyen tud elaludni, hányszor ébred fel éjjel és mikor kel reggel.