Amint az időjárás felmelegszik és elkezdődik a nyár, az orvosok a vesekő okozta panaszok miatt hozzájuk forduló betegek számának növekedését tapasztalják.

A vesekövek szilárd, gyakran szabálytalan alakú képződmények, melyek ásványi és savas sókból tevődnek össze. A férfiakat és a nőket egyaránt érintő vesekövek fájdalmat okoznak, amikor a mindössze 2-3 mm széles ureter (a veséket és a húgyhólyag összekötő cső) eltömődik és összehúzódva megpróbálja a követ a hólyagba préselni. Ezek a mozgó kövek a húgyvezető szűkületeiben beékelődve hirtelen jelentkező heves vesegörcsöt okoznak, mely gyakran mozgás után jelentkezik és véres vizelet, hidegrázás, láz, hányinger, hányás, valamint derék- vagy alhasi fájdalom kíséri.

Miért gyakoribb nyáron a vesekőképződés?

Egyrészt a vesekő túlnyomórészt (körülbelül 80 százalékban) kalcium alapú. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a szervezetünk télen több kalciumot „juttat” a vizeletbe. Ha túl sok kalcium van a vizeletben, vagyis úgynevezett hipercalciuria alakul ki, jelentősen megnő a vesekő kockázata, mivel ez a felesleges kalcium végül vesekővé alakulhat. Másrészt a fizikai aktivitás véd a kövek kifejlődésétől. Tehát a téli hónapokra jellemzőbb inaktivitás is megnöveli a vesekövek kockázatát. Harmadrészt pedig a nyári hónapokban a magasabb hőmérséklet és a kiszáradás a hidegebb időszakban keletkezett kövek további növekedéséhez és hirtelen megmozdulásához vezethetnek.

vesekő nyáron vesebetegség
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Miként csökkenhető a kialakulás kockázata?

Az egészséges étrend betartásával és a hidratált állapot fenntartásával jelentősen csökkenthető a vesekő rizikója.

A több gyümölcs és zöldség elfogyasztása segíthet, ami a vizeletet kevésbé savasítja, és csökkenti a kövek képződésének kockázatát. A sót és a magas sótartalmú ételeket (például konzervek, előrecsomagolt készételek és rágcsálnivalók) kerülni kell. Só helyett használhatók friss vagy szárított fűszernövények (borsikafű, kakukkfű, tárkony, bazsalikom, stb.) is.

Akinél fennáll a vesekő kockázata, igyon annyit, hogy a veséi legalább 2,5 liter vizeletet termeljenek naponta, különösen a nyári időszakban. A sok víz elfogyasztása elősegíti a vizelet hígítását, csökkenti a kristályok (például kalcium-oxalát, ami a vesekövek legtöbb típusát képezi) képződését és megakadályozhatja a vesekő kialakulását.

Forrás: https://health.clevelandclinic.org/if-youre-in-pain-with-kidney-stones-it-must-be-summer/
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix