Lehet, hogy a víz nem a legizgalmasabb ital, de szó szerint nem lehet élni nélküle. Tehát valójában mennyit kell inni egy nap?

A vizet néha a negyedik makrotápanyagnak tekintik a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok mellett. Az orvosszakmai szervezetek a férfiaknak 3,7 liter, a nőknek pedig 2,7 liter vizet javasolnak a napi folyadékbevitelhez. Ezeket a számokat azonban érdemes kiindulási pontnak tekinteni, hiszen számos tényező (testsúly, anyagcsere, étrend, lakóhely, fizikai aktivitás, egészségi állapot) befolyásolja, hogy mennyi vízre van szüksége.

Az elfogyasztott folyadék pedig nem csak a vízből tevődik össze - a napi folyadékbevitel körülbelül 20 százalékát az élelmiszerben lévő víz adja.

vízfogyasztás egészség
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Hogyan határozzuk meg a folyadékszükségletet?

A szükséges vízmennyiség meghatározásához vegye figyelembe a következő négy tényezőt:

  • aktivitási szint - ha sokat edz vagy egész nap mozog, igyon több vizet
  • környezet - ha melegebb éghajlaton vagy magasabb tengerszint feletti magasságban van, valószínűleg növelnie kell a vízfelvételt
  • anyagcsere - ha úgy gondolja, hogy gyors az anyagcseréje, és úgy tűnik, a szervezetének több „üzemanyagra” van szüksége ahhoz, hogy hatékonyan működjön, érdemes néhány extra pohárnyi vizet fogyasztani a nap folyamán
  • testsúly - minél nagyobb a testsúlya, annál több vízre van szüksége a szervezetének.

De a vízigény is olyan, mint a tőzsde, napi ingadozások vannak, amelyek a következőktől függenek:

  • alkoholfogyasztás - az alkohol vízhajtó, amely kiszáradást okozhat
  • egészség - hányás vagy hasmenés esetén jelentős a folyadékvesztés mértéke
  • fizikai aktivitás - minél aktívabb, annál több vízre van szüksége
  • időjárás - kánikulában és szárazabb éghajlaton nem árt, ha többet iszik a napi ajánlott mennyiségnél.

Még ha nem is szomjas, ne feltételezze, hogy elég vizet iszik. Ehelyett vessen egy pillantást a vizeletére: ha sötétebb vagy erős szagú, akkor valószínűleg több folyadékra van szüksége. Az enyhe vagy közepes kiszáradás egyéb tünete lehet a székrekedés, a szédülés, a száraz száj, a fáradtság és az izomgörcsök is.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.