Fáj a dereka, a nyaka vagy a válla, amikor reggel kikel az ágyból? Ha igen, a semleges pozíció megtalálása vagy a megfelelő matrac és párna segíthet.

A nem megfelelő alvási pozíciók stresszt és megterhelést jelenthetnek a szervezetnek, ami fájdalmat okoz, amikor reggel fel kell kelnie. És lehet, hogy a matrac és a párna is fokozza a fájdalmakat.

Miért fontos a megfelelő alvási pozíció?

A nappali tevékenységek során megfeszülnek a szalagok, az izmok, a szövetek és az ízületek, az alvás pedig lehetőséget ad arra, hogy minden helyreálljon.

Amennyiben azonban olyan testhelyzetben fekszik le, amely bizonyos testrészeken „feszültséget” tart fenn alvás közben, akkor ez a felépülés nem úgy megy végbe, ahogy kellene. Ennek eredménye pedig a reggeli hát-, nyak- és vállfájdalom. A probléma az életkor előrehaladtával csak növekszik, mivel az ízületeket kipárnázó porcok elhasználódnak.

A legjobb pozíciók hátfájás esetén

A jó testtartás nem csak akkor fontos, amikor áll vagy ül. Ez akkor is kulcsfontosságú, ha fekszik. A fej, a vállak és a csípő összehangolása semleges testhelyzetbe hozza a testét, ami enyhíti a stresszt. A cél az legyen, hogy olyan pozíciót találjon, amely megtartja és támogatja a hát és a nyak természetes íveit. Az oldalsó alvási pozíció a legnépszerűbb, de kerülje a magzati pozíciót és a hason alvást. Az oldalváltás pedig csökkentheti az egyensúlyhiány kialakulásának esélyét.

alvási pozíciók vállfájdalom
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A legjobb pozíciók vállfájdalmakra

Pihentesse a karját egy összehajtott takarón vagy laposabb párnán, hogy megtámassza a vállát. Csak arra törekedjen, hogy „levegyen” egy kis nyomást a vállairól.

Ha oldalt fekve alszik a fájós vállával, használjon párnát (vagy párnákat), hogy a kart egyenes és semleges helyzetben tartsa, ezzel is minimalizálva az ízületre nehezedő terhelést.

Milyen típusú matrac és párna a legjobb?

Alapvetően a nem túl puha és nem túl kemény a pont megfelelő, ami tipikusan egy közepes szilárdságú matrac. A memóriahabos párnában lévő szivacsszerű anyag a testhez igazodik, egyesíve a vágyott kényelmet a fej és a nyak megfelelő alátámasztásával.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.