Hajnalban felkel, mert egy pánikroham ébresztette fel az álmából? Izzad, nehezen lélegzik, szaporán dobog a szíve, pánikol vagy a retteg? Vajon miért történt ez?

Mennyire gyakoriak az éjszakai pánikrohamok?

Elég gyakoriak, és a pánikbetegséggel diagnosztizált emberek többsége valószínűleg éjszakai pánikrohamokat is tapasztal. Míg a szorongásról úgy gondolják, hogy az alvási pánikrohamok egyik oka, más stresszorok is kiválthatják azokat. A pánikrohamok valódi oka jelenleg nem ismeret, de az ilyeneket átélő embereknél előfordulhat pánikbetegség, egyéb szorongásos zavar vagy egyéb mentális probléma, amelyek általában stresszt okozhatnak.

Amikor az emberek pánikba esnek, nagyon gyakori, hogy életük során olyan helyzeteket tapasztalnak, amikor valamilyenen okból (munka, párkapcsolat, család, stb.) kifolyólag „csapdában” érzik magukat. Az éjszakai pánikrohamok azonban nem korlátozódnak azokra az emberekre, akiknek a kórtörténetében szorongás szerepel. A pánikrohamok körülbelül 18 százaléka éjszaka következik be.

éjszakai pánikroham
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Megelőzhetők az éjszakai pánikrohamok?

Az igazi pánik egyik jellemzője, hogy spontán módon jön létre – mint egy villámcsapás a kék égen. Bár nem akadályozhatók az alvási pánikrohamok, hatékonyabb mechanizmusok fejleszthetők ki a stresszorok kezelésére. Összességében nem árt, ha aktívan dolgozunk a számunkra legmegfelelőbb megküzdési stratégiákon. Az alvási pánikroham intenzitásának csökkentése érdekében javasolt „normalizálni” az élményt. Ugyan fenyegetőnek és veszélyesnek tűnik, de bármennyire is ijesztő az élmény, biztonságos. Stresszes események esetén nagyon nehéz ezt helyrehozni, de ha megpróbáljuk, a szorongás általában csak egy rövid ideig fog tartani. Egy alvási pánikroham után nem tud azonnal visszaaludni, ezért menjen át egy másik szobába és végezzen valamilyen pihentető, relaxáló tevékenységet. Valamit, ami segít megnyugodni, amíg nem tud visszaaludni. Azok a stresszkezelési technikák (kognitív viselkedésterápia, éberség alapú terápia, stb., amelyekre a nap folyamán támaszkodik, szintén segíthetnek csökkenteni az alvási pánikrohamok gyakoriságát.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.