Bár az energiaitalokkal fokozható a kognitív éberség és a fizikai teljesítmény, számos kellemetlen mellékhatást is okozhatnak.

Ahogy az elnevezés is jelzi, az energiaitalok olyan frissítők, amelyek több energiát nyújtanak. Olyan összetevőket tartalmaznak, mint a taurin, a guarana, a cukor és egyéb stimulánsokkal, amelyekről ismert, hogy segítenek a koncentrálásban és növelik az energiaszintet.

Az alábbiakban felsoroljuk az energiaitalok öt leggyakrabban használt összetevőjét:

Koffein

Az energiaitalokban lévő koffein mennyisége nagy, adagonként 50–500 mg. Összehasonlításképpen: egy csésze kávé nagyjából 100 mg koffeint tartalmaz, egy csésze tea pedig 30 mg-ot. Ezen kívül a koffein negatívan hat az egészségre, például emésztési problémákat, émelygést, fejfájást és kiszáradást okozhat.

energiaital mellékhatás
Forrás: pixabay.com

Cukor

Egyes energiaitalok megdöbbentő mennyiségű (62 gramm !!!) cukrot tartalmazhatnak. Emellett a túl sok cukor elhízáshoz, fogerózióhoz, gyulladáshoz és 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet, amely más krónikus betegségek kockázati tényezője.

Guarana

A dél-amerikai guarana növény magjaiból származó kivonatot általában az energiaitalok kulcsfontosságú összetevőjeként használják, mert kétszer annyi koffeint tartalmaz, mint a kávé. A gyártók állításai - miszerint serkenti a fogyást és csökkenti a fáradtságérzetet - tudományosan nem bizonyított. Jelenleg kevés kutatás célja a guaranát tartalmazó energiaitalok mellékhatásainak vizsgálata. Mindazonáltal ismert, hogy az energiaitalokban történő alkalmazásakor magas vérnyomást, fejfájást, fáradtságot, álmatlanságot, kiszáradást és akár veseelégtelenséget is okozhat.

Karnitin

Ez az aminosav állítólag növeli az állóképességet és növeli a zsírégetést. Naponta csupán 3 gramm tekinthető biztonságosnak. Nagyobb mennyiségben emésztési problémákhoz és egyes esetekben görcsrohamokhoz vezethet.

Taurin

Néhány népszerű energiaital összetevőként taurint tartalmaz. Ez egy aminosav, amely elősegítheti a neurológiai fejlődést és szabályozza a nyomokban lévő ásványi anyagok és víz mennyiségét a vérben. A túl sok taurin azonban - különösen más energiaital-összetevőkkel együtt fogyasztva - káros lehet és bizonyítottan veszélyes mértékű vérnyomásingadozást okoz.

Forrás: https://www.healthwebmagazine.com/mental-wellbeing/side-effects-of-energy-drinks/
Borítókép forrása: pixabay.com