Az étel addikciók súlyos következményekkel járnak: elhízás, inzulinrezisztencia, cukorbetegség, szív- és érrendszeri problémák, libidó zavar, mozgásszervi panaszok, alvási zavarok. A függőség hátterében általában valamelyik alap tápanyag áll, legtöbbször a cukor, de előfordul, hogy valamelyik másik szénhidrátforrás, esetleg zsír vagy adalékanyag.

Sajnos bizonyított tény, hogy az emberek akár 20 százalékánál van észrevehető ételfüggőség vagy valamilyen addiktív jellegű étkezési magatartás. Ez az arány pedig még nagyobb az elhízott emberek esetében. Ám fontos hozzátenni, hogy a függőséget sokszor az ételben található összetevők idézik elő, nem pedig a hajlam.

fuggoseget_okozo_etelek
Forrás: pexels.com

Michigani kutatók készítettek részletes tanulmányt a leginkább addiktív ételekről, melyek súlyos függőséget és betegségeket okozhatnak hosszútávon. A 18 leginkább függőséget okozó étel leggyakrabban olyan feldolgozott táplálék volt, amelyben nagy mennyiségű zsír és hozzáadott cukor található.

Íme a lista legádázabb tagjai:

  • pizza

  • csokoládé

  • chipsek

  • kekszek 

  • jégkrém

  • sült krumpli

  • hamburgerek

  • cukros üdítők

  • sütemények

  • sajtok

  • kenyér

  • rántott húsok

  • gumicukor

  • muffin

  • popcorn.

A mértékletesség mindig fontos tényező, ne felejtsük el! Ám felvetődik a kérdés, hogy pontosan mit érdemes fogyasztani? Erre is születtek helytálló tanulmányok. A legkevésbé addiktív reakciókat kiváltó élelmiszerek: uborka- és répafélék, hüvelyesek, brokkoli, barna rizs, sovány húsok, halfélék, bogyós gyümölcsök, tojás, dió és mogyorófélék. Ezekből az ételekből érdemes többet fogyasztani, ugyanis nemcsak a cukor és a szénhidrátok iránti vágyat lehet velük csökkenteni, hanem az emésztés és a különböző szerveink megfelelő működését is segíthetjük velük.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/18-most-addictive-foods
Borítókép forrása: pexels.com