Az adaptogén hatású növény fokozhatja az agyműködést, csökkentheti a vércukor- és kortizolszintet, és elősegítheti a szorongás és a depresszió tüneteinek leküzdését.

Az adaptogén növények, mint amilyen az ashwagandha, azért különlegesek, mert egyensúlyba hozzák belső folyamatokat. Az adaptogén hatást azt jelenti, hogy, ami túltermelődik, arra csökkenőleg hatnak, ami pedig alul működik, azt serkentik. Ez az ősi, ayurvédikus növény is ezt a hatást gyakorolja.

ashwagandha_stressz
Forrás: pexels.com

Az afrikai eredetű ashwagandhát több mint 3000 éve használják a stressz enyhítésére, az energiaszint növelésére és a koncentráció javítására a keleti és afrikai gyógyászatban. Számos pozitív hatása van a benne található hatóanyagoknak.

  • Több igazolt kutatás kimutatta, hogy az ashwagandha csökkentheti a vércukorszintet, így szerepet játszhat a cukorbetegség és inzulinrezisztencia megelőzésében vagy kiegészítő kezelésében.

  • Állati és kémcsőben végzett vizsgálatok azt találták, hogy az aferin - az ashwagandha vegyülete - segít az apoptózis kiváltásában, amely a rákos sejtek programozott halála. A kísérletek tehát biztatóak több ráktípus megelőzésére és gyógyítására nézve, de egyelőre embereknél még nem igazolt orvosilag.

  • Csökkentheti a kortizolszintet, ami ha hosszú távon magas, az veszélyes is lehet. A növény ezáltal jótékonyan hat a stressz feldolgozására, kezelésére.

  • Állatkísérletekben igazolták, hogy a stressz csökkentésével nyugtatja a pszichét, oldja a szorongásos állapotokat, ingerlékenységet. Később ezt emberi tanulmányok is visszaigazolták.

  • Hatóanyagai megnövelik az antioxidánsok hatását is a szervezetben, melyek a gyulladások ellen hatnak és immunfaktorok.

  • Az ashwagandhában lévő növényi hormonok kihatnak a férfiak reprodukciós képességére, a tesztoszteronszint és spermium szám növelésével. Vagyis javítja a libidót és növelheti a termékenységet.

  • Ősidők óta igazolt, hogy növeli az erőt a testben és javítja az izmok tápanyag és vérellátottságát. Tehát alkalmazható sportoláshoz, diétákban, fizikai erőszint növeléséhez a mindennapokban.

  • Mivel adaptogén a zsírsavak anyagcseréjét is befolyásolhatja, így a vér koleszterin és triglicerid szintjére is jótékony lehet. Egy krónikusan stresszes felnőtteknél végzett 60 napos vizsgálat a standardizált ashwagandha kivonat legnagyobb adagját szedő csoport átlagosan 17% -kal csökkent az LDL (rossz) koleszterinszintben és 11% -ban csökkentette a triglicerideket.

  • Serkenti az agyműködést, javítja a memóriát, a tanulási és kognitív folyamatokat támogatja.

  • A gyökérkivonat segíthet autoimmun folyamatok, allergiás reakciók csökkentésében is.

Érdemes kipróbálni a csodálatos ashwagandhát pozitív tulajdonságai miatt, ráadásul már hazánkban is széles körben elérhető a bioboltokban, drogériákban.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/12-proven-ashwagandha-benefits#_noHeaderPrefixedContent
Borítókép forrása: pexels.com