A rheumatoid arthritis a mozgásszervi betegségek egyik legsúlyosabb formája, krónikus ízületi gyulladást jelent, aminek kezelése nehéz és a tünetek enyhítésében sokat számít az életmód.

A rheumatoid arthritis egy gyulladásos betegség, amely feltehetőleg autoimmun eredetű, pontos okát egyelőre nem tudják bizonyossággal. A fájdalmas betegség része, hogy az immunrendszer megtámadja az ízületeket borító porcszövetet, a védekező fehérvérsejtek túlműködnek és az ízületi membránban gyulladást idéznek elő.

mozgas
Forrás: unsplash.com

A mozgásszervi nehézségekkel, gyulladással és hosszú távon deformitásokkal járó kór két-háromszor gyakrabban fordul elő nőknél, mint férfiaknál. A legérintettebb korosztály a 20-50 évesek. Kezelése, gyógyítása sajnos nem kiforrott, nincs rá végleges gyógymód, így a tüneteket lehet enyhíteni, illetve az életmóddal, táplálkozással lehet kordában tartani a problémát.

A kiváltó okok között az autoimmun folyamatok mellett a szakemberek valószínűsítik a genetikai hajlamot, valamilyen bakteriális vagy vírusos fertőzést, ami “katalizátora” lesz a géneknek, de az öregedés, és a túl sok cigarettázás is elősegítheti a betegség megjelenését.

A panaszoknak ugyan része a mozgás nehézsége és fájdalmas volta, ennek ellenére muszáj mozogni, mert a megfelelő sporttevékenységek, mozgásformák gyógyírt is hozhatnak a szervezet tüneteire.

  • A hidroterápia, tehát a vízben végzett gyakorlatok (úszás, vízi torna) nagy mértékben könnyítenek az ízületeken, jól átmozgatják a nem érintett részeket is, mivel a vizes közegben a test könnyebbé válik. A vízi terápiák jobb hangulatot és közérzetet is eredményeznek.

  • A Tai chi vagyis mozgó meditáció egyszerre hat a testre és szellemre, mindezt nagyon kímélő, lassú módon. A gyakorlatok javítják az izomműködést és csökkentik a merevséget, valamint csökkenthetik a fájdalmat és a stressz szintjét is az RA-ban szenvedő betegeknél. A mentális fókusz visszanyerése is segít a mentálhigiénénk javításában.

  • Az RA-ban szenvedőknél nagyobb a szív- és érrendszeri betegségek szövődményeinek kockázata. A kerékpározás kiváló, alacsony terhelésű gyakorlat, amely kíméli az ízületeket, a többi aerob gyakorlathoz mérten.

  • A szabadban vagy teremben (indoor cícling) végzett kerékpározás segít megőrizni a szív- és érrendszer egészségét, növeli a lábak erejét és csökkenti a reggeli merevséget.

  • A jóga vagy a jóga alapú nyújtó gyakorlatok segíthetnek a betegek rugalmasságának és mozgásterjedelmének javításában. A jóga egyesíti a testhelyzeteket a légzéssel és a relaxációval. A tanulmányok azt mutatják, hogy az artritiszben szenvedő egyéneknél javul a fájdalom és a hangulat is a jógaszerű mozgásformák hatására.

Forrás: https://www.healthline.com/health/8-essential-everyday-exercises-for-ra-pain#strength-training
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.