Más élmény erdőben róni a köröket, mint amikor egy sima gumis pályán futunk. Eláruljuk, mire figyeljünk, ha most vágunk bele a terepfutásba.

Remek sport a futás, hiszen minden évszakban végezhető, csak cipő és sportruházat kell hozzá, és gyakorlatilag az egész világ egy nagy sportpályává válik. A nap bármelyik szakában megtehetünk néhány kilométert, ha pedig valami extrára vágyunk, belefoghatunk a terepfutásba is.

A terepfutás lényege, hogy nem betonon vagy futópályán, hanem erdőkön át, hegyen-völgyön, változatos területen történik. A szintkülönbségek, illetve a talaj minősége miatt nehezített terep, így jó, ha odafigyelünk néhány részletre. Fontos, hogy kifejezetten terepre kifejlesztett cipőben fussunk, illetve fokozatosan nehezítsük az útvonalat. Javasolt először társaságban futásnak eredni, olyan terepfutó vezetésével, aki ismeri az útvonalakat.

Legfőbb előnye, hogy fantasztikus tájakat fedezhetünk fel futás közben, ráadásul 1200-1500 kalóriát is elégethetünk egy óra alatt. Hátránya, hogy az időjárástól függően a terep csúszós, vizes vagy épp fagyott lehet, illetve, ha városban élünk, akkor oda kell jutnunk autóval, biciklivel vagy tömegközlekedéssel a terepre.

futás
Forrás: unsplash.com

A terepfutáshoz elengedhetetlen, hogy legyen nálunk víz, mert az erre alkalmas területeken általában nem igazán találni ilyesmit, ritkán van az erdőkben kisbolt vagy kút.

Ne bizonytalanodjunk el gyakorlott futóként sem, ha úgy érezzük, lassú a szintidőnk, mert a bizonytalanabb terepeken (pl. sáros, havas, túl meredek) lassabban tudunk haladni. Ha rendszeresen futunk terepen, sokat és gyorsan javulhatnak a számaink. Ha elsőre nem mennek a nagyobb akadályok, például hegyi utak, nyugodtan kocogjunk vagy sétáljunk, egyre jobb lesz az ehhez szükséges erőnlétünk.

Idővel nehezíthetünk a terepeken, de sose felejtsünk el alaposan bemelegíteni, és jó, ha előre felmérjük, hogyan jutunk vissza a kiindulási ponthoz az edzés végeztével.

Borítókép forrása: unsplash.com