Ha puffadást, fájdalmat vagy székrekedést tapasztal, lehetséges, hogy a stressz miatt van - akár okként, akár következményként, vagy mindkettőként.

Ismert, hogy a stressz hatással van az emberi szervezetre, tartóssá válása pedig krónikus egészségi problémákhoz (például szívbetegségek, magas vérnyomás, depresszió) vezethet. A krónikus stressz azonban a belekre is hatással van. 

Mi történik a belekben stressz esetén?

A bélbaktériumok megváltoznak. A rossz, fertőzéseket okozó baktériumok szaporodni kezdenek, a jó baktériumok pedig elpusztulnak. Ez megváltoztatja az elfogyasztott ételek emésztési módját, puffadást, görcsöket, hasmenést és székrekedést okozva. A feldolgozott élelmiszerek fogyasztásakor a molekulák egy része a bélből kikerülve fokozva a gyulladást. Stressz esetén a hangulat is megváltozik. A bélben több a hangulatjavító kémiai szerotonin, mint az agyban. A stressz azonban csökkenti annak termelését, így nyugtalannak, szorongónak érzi magát, ami fokozza a depresszió kockázatát. A krónikusan fennálló stressz miatt a megváltozott emésztés is változatlan marad.

stressz emésztés
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Hogyan alakítható ki új stresszreakció?

Sok ember diszfunkcionális reagál a stresszhelyzetre, remélve, hogy a probléma vagy a stressz megszűnik, ha egyszerű cukrokkal, szénhidrátokkal vagy vörös hússal kényeztetik magukat (esetleg nagyobb mértékben fogyasztanak alkoholt, hogy megnyugtassák magukat). Az édes ételek vagy a lecitint, kolint és karnitint tartalmazó élelmiszerek a jó bélbaktériumokat rosszakká változtatják, növelve a bélbetegségek kockázatát – ezzel egy ördögi kört kialakítva.

A stresszreakciója tönkreteheti a beleit, de ha megtanulja „újrafogalmazni” a stresszre adott válaszait, a jelentős hatással lehet az egészségi állapotára. A stressz funkcionális kezelése azzal a tudatossággal kezdődik, hogy fel-és elismeri a stresszhelyzetet. A stressz többféleképpen enyhíthető, például:

  • Oldja meg a problémát. Ha anyagi problémák terhelik, szabályozhatja a költségvetését vagy lemondhatja a hitelkártyáját. Amennyiben kapcsolati nehézsége van, szükség esetén kérjen tanácsot egy terapeutától.
  • Fókuszálja a gondolatait. Amikor elkerülhetetlen a stresszes helyzet, akkor ahelyett, hogy haragudna, összpontosítsa figyelmét a légzésére. Vagy tornázhat, sétálhat, kertészkedhet, olvashat, stb., hogy megnyugodjon.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix