Amikor éhes, a gyorséttermek által kínálat nagyszerű lehetőségnek tűnhet, de sajnos ezek hátránya, hogy sok esetben nem minőségi, tápláló ételeket kínálnak.

A különböző ételek mindenkire különböző módon hathatnak, de íme, néhány példa a gyorséttermi ételek egészségre káros hatásairól:

Emeli a vérnyomást

Számos gyorséttermi étel sok nátriumot tartalmaz, amely tartósítószerként működik és fokozza az ízeket. A probléma az, hogy a magas nátriumtartalmú étrendről ismert, hogy növeli a vérnyomást, ami megterheli a szív- és érrendszert. Idővel a magas vérnyomás miatt megmerevedhetnek vagy szűkülhetnek az erek, ami a szívroham, a stroke és a szívelégtelenség egyik fő kockázati tényezője.

Növeli a koleszterinszintet

Az olajban sült ételek magas zsírtartalmúak - beleértve a telített zsírokat is. A túl sok telített zsír fogyasztása növelheti az LDL- vagy a „rossz” koleszterintszintet, ami fokozza a szív-és érrendszeri betegségek kockázatát.

gyorséttermi ételek emésztési problémák
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Emésztési problémákat okoz

A feldolgozott szénhidrátok, amelyekben nincs rost, emésztési problémákat okozhatnak. A megfelelő mennyiségű rost (napi 25-35 gramm) fogyasztása elősegíti a belek mozgását, valamint csökkenti a puffadással, gyulladással vagy a székrekedéssel összefüggő panaszokat.

Súlygyarapodáshoz vezet

Ha éhesen elmegy egy gyorsétterembe, nagyobb eséllyel nagyobb adagot (és magasabb kalóriatartalmú ételeket) eszik, mintha otthon főzne. Amennyiben ez rendszeressé válik, akkor mindezek az extra kalóriák plusz kilókkal növelhetik a súlyát. És ha ezek a kalóriák többnyire feldolgozott szénhidrátokból származnak, néhány órán belül ismét éhesnek érezheti magát, ami még több extra kalóriához vezethet. Emellett ott van a cukor, ami sok ételben rejtőzik, beleértve az italokat és a mártásokat.

Fáradtságot okoz

A finomított szénhidrátok és a cukor bevitele a vércukorszintet hirtelen megnöveli, ami arra készteti a szervezetet, hogy gyorsan inzulint termeljen és gyorsan le is csökkentse. Emiatt fáradtnak és idegesnek érezheti magát. Ehelyett a kiegyensúlyozott, fehérjét, egészséges zsírokat és rostban gazdag szénhidrátot tartalmazó étkezés esetén hosszabb ideig tart, amíg a szervezet megemészti és felszívja. Ez lassítja a cukor felszabadulását a véráramba, így a fáradtság érzése nélkül jut energiához.

Befolyásolja a hangulatot

Ha olyan étrendet fogyaszt, amely magas a telített zsír-, nátrium-, cukor- és finomított szénhidráttartalma, akkor nemcsak túl sok kerül ezekből a szervezetébe, növelve a depresszió kockázatát, hanem sok más fontos tápanyag is kimarad. A gyümölcsök és zöldségek – a gyorséttermi szendvicsekre kerülő jégsalátán és paradicsomszeleteken túl – gazdagok vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban, amelyek táplálják a szervezetet és javítják a hangulatot.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.