A napi friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás az egészséges étrend egyik alapja. Ma már az is egyre inkább trend és elvárás, hogy az életmódunk -beleértve a táplálkozásunkat is-, a lehető legkisebb ökológiai lábnyomú legyen.

Ennek egyik fő pillére a szezonalitás, azaz minden időszakban azt (v)együk, ami a közelünkben megterem, így a rövid szállítási láncnak köszönhetően jelentősen csökken a károsanyag-kibocsátás. Na de a szürke téli hónapokban mit együnk, ami ”helyi”?

Ilyenkor a gyökérzöldségeké és a gumós növényeké az egyik főszerep a konyhában. Legismertebb képviselőik a sárgarépa, petrezselyemgyökér, paszternák, cékla, zeller, burgonya, édesburgonya és csicsóka. Mivel föld alatti növényi tárolórészek, szénhidráttartalmuk általában nem elhanyagolható, ugyanakkor rostban nagyon gazdagok (kivétel a burgonya). A fogyókúrás étrendbe is jól beilleszthetőek (kivéve az burgonya, édesburgonya, de persze ezek sem tiltottak, csak kisebb adagban ajánlott a fogyasztásuk, mint a répa, cékla, zeller esetében).

sárgarépa_étkezés
Forrás: pexels.com

A magas élelmi rosttartalom jó a bélrendszer működésének, és kedvező hatású a vércukorszint szempontjából is, lassítja szénhidrátok felszívódását. Az ásványi anyagok közül kiemelkedik a káliumtartalmuk (szív és keringés működését támogatja), és általában elmondható, hogy jelentős a magnézium- és a foszfortartalmuk. A cékla, sárgarépa és az édesburgonya gyönyörű élénk színéért különböző antioxidánsok (például béta-karotin és betalain) felelnek, amelyek (többek között) szív- és érvédő hatásukról ismertek.

zeller, gyökérzöldség
Forrás: pexels.com

A felhasználási lehetőségeik nagyjából ugyanazok, vagy nagyon hasonlóak: főzhetjük őket levesbe, krémlevesnek is (például az édesburgonyát, sárgarépával), a zellert kipróbálhatjuk a klasszikus hasábburgonya helyett, de alufóliában vagy tepsiben sütve a cékla egy kis köménnyel, vagy rozmaringgal, fokhagyma gerezdekkel isteni téli színpompás fogás lehet, tálaláskor feta- vagy kecskesajt morzsákkal szórjuk meg. Turmixnak, vegyes zöldséglé alapnak is kiválóak lehetnek, némi gyümölcslével kiegészítve. De mindegyikből készíthetünk házilag chipset is, a fűszerezésnek pedig csak az ízlésünk szabhat határokat.

Borítókép forrása: pexels.com