Manapság a növényi tejek mindenhol elérhetőek, és bár drágábbak, mint az állati tejek, aki érzékeny utóbbiakra, annak az előbbiek jelentik a megoldást.

Nem mindenki emésztőrendszere kezeli megfelelően a tejet, aminek bizonyos anyagai (laktóz, tejfehérje) allergiát okozhat. Ha a tehén- vagy kecsketejre allergiások vagyunk, akkor megoldást jelenthetnek a növényi tejek, illetve magtejek.

Nézzük, melyik tej miért jó választás!

növényi tej
Forrás: unspalsh.com

A mandulatej széles körben elterjedt magtej, amit a mandulaszemek és a víz főzésével, majd homogénné turmixolásával állítanak elő. A mandulatej cukrozatlanul nem sok szénhidrátot tartalmaz, remek fehérje forrás, vannak benne antioxidánsok, E-, A- és D-vitamin, valamint kalcium is. A mandulában és egyéb olajos magvakban jótékony zsírsavak is vannak, melyek jót tesznek a szervezetnek. Hasonló hozzá a kesudió tej is.

Zabtejet akkor is ihatunk, ha aggódnunk a szénhidrátok miatt, mert ennek kicsit magasabb a természetes cukortartalma, így az íze is édesebb emiatt. Nagyon tápláló, tele van hasznos növényi összetevőkkel, szénhidrátjai is lassan bomlanak, ezért jót tesznek az emésztőrendszernek. Tanulmányok szerint a zab és zabtej fogyasztása mérsékelheti a koleszterinszintet, segít beállítani a vércukorszintet és rosttartalma kifejezetten támogatja a bélrendszert.

A kókusztej sokkal zsírosabb, karakteresebb ízű, mint a többi növényi tej, de akinek nem okoz gondot az íze és az állaga, bátran ihatja. Sok értékes tápanyagot, zsírsavakat (MCT olaj), vitaminokat (B12, D, A) tartalmaz.

Még nem túl elterjedt a kendertej, pedig a kenderfehérje kiváló növényi forrás. Éppen ezért használják már növényi fehérjeporok előállításához is a sportolóknak. A kendertejben nincs szénhidrát, fehérje és zsírtartalma optimális, van benne kalcium, foszfor, vas, magnézium és még számos értékes tápanyag.

A tojástej kiváló azoknak, akik az állati tejeket kerülik, de a növényi tejek esetleg irritábilis bélszindrómát okoznak náluk vagy nem kedvelik az ízüket. A tojástej boltban nem kapható, de otthon gyorsan és könnyen elkészíthetjük. Szétválasztjuk a tojás fehérjét és sárgáját, a sárgáját elturmixoljuk például kávéhabosítóval, majd ehhez 1 dl forró vizet adunk és elkeverjük. Kész is a krémes tojástej! Ugyanígy a fehérje részből is elkészíthető, de más lesz az állaga.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/healthiest-milk?fbclid=IwAR3mFlUTodzgui-sELN2EAjLrGPSRbYiyJ0Hm-TJDjkURf8tPq_AFQhSXe4
Borítókép forrása: unspalsh.com