A 60 év felettiek igényei szerinti megfelelő táplálkozás hozzájárulhat az egészségben eltöltött évek számának és az élettartam növekedéséhez.

Az ENSZ becslése alapján 30 év múlva a világon minden 5. ember 60 év feletti lesz. Magyarországon is hasonló a tendencia: folyamatosan emelkedik a 60 év felettiek népességen belüli aránya, a 2011-es népszámlálási adatok szerint már a népesség negyede számított idősnek.

Az öregedés természetes biológiai folyamat. A kialakuló élettani változások fokozzák a betegségekre való hajlamot, ugyanakkor nem szükségszerű, hogy az idősek betegek is legyenek. A megfelelő étkezés hozzájárulhat az egészségben eltöltött évek számának növekedéséhez.

Fokozatos változások

Az idősödő szervezetben fokozatosan számtalan változás következik be: például lassul az emésztés és a felszívódás, gyengül az immunrendszer, csökken a szervezet energiaigénye. Utóbbinak köszönhetően - ha nem figyelünk az ételadagok mennyiségére és összetételére, ugyanolyan az étkezés, mint fiatalabb korban - szinte biztosan hízni fog az idős ember. A túlsúly és az elhízás következtében pedig megjelenhet a cukorbetegség és a különböző keringési betegségek, de jelentősen megnehezül a mindennapi mozgás is.

idős étrend egészséges étrend folyadék
Forrás: pixabay.com

Hazai ajánlás

Ha a fentebb említett változásokhoz alkalmazkodunk, életminőségünk, egészségünk időskorunkban is kielégítő maradhat.

2020-ban az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) kidolgozta a kifejezetten időseknek szóló táplálkozási ajánlását, melyben számos fő üzenet fogalmazódott meg.

Folyadékfogyasztás

Időskorban csökken a szomjúságérzet, gyakran romlik a vesefunkció vagy az esetleges memóriazavarok miatt könnyen elégtelenné válhat az elfogyasztott folyadékmennyiség.  A kiszáradás veszélye egyre inkább előfordulhat a kor előrehaladtával. Növelheti az emésztési problémák, a húgyúti fertőzések, a vesekövek, az elesések kockázatát, és ronthatja a mentális állapotot, gyorsíthatja a szellemi hanyatlást.

Ugyanúgy 2-2,5 litert kellene meginni naponta - ételekkel együtt. Kivétel lehet néhány betegség, ami a folyadékfogyasztás korlátozásával járhat, például bizonyos veseproblémák. A folyadékok (víz, ásványvíz, tea, gyümölcslevek, üdítő, stb.) lehetőleg ne tartalmazzanak hozzáadott cukrot és mézet.

A folytatásban az egyes élelmiszercsoportokat vesszük sorra.

Forrás: merokanal.hu, ogyei.gov.hu
Borítókép forrása: pixabay.com