Fogaink védelme mellett fontos odafigyelni az ínyünkre is, mivel azok betegségei sokszor fájdalommentesek, de számos szövődmény alakulhat ki.

Az ínyünknek nemcsak az a funkciója, hogy fogainkat körülvegye és összekapcsolja a szájüreg egyéb részeivel. Az ínyt borító nyálkahártya és a megtermelt nyál véd a kórokozóktól és nedvesen tartja a szájüreget, amiben több mint százféle hasznos baktérium él. Az íny védelme legalább olyan fontos, mint a fogaké, mert megsérülhet, begyulladhat és szöveteinek károsodása akár fogvesztéshez is vezethet.

fog
Forrás: unsplash.com

A beteg íny duzzadt, piros, fájdalmas is lehet, de vérzés, hólyagok, afták, sebek vagy egyéb elváltozások és nyomukban kellemetlen lehelet is kialakulhat.

Mit tehetünk ínyünk egészségének megőrzéséért?

  1. A helyes fogápolás az ínyre is kihat. A fogak tisztán tartásához válasszunk puha sertéjű fogkefét, ami nem sérti fel az ínyt. A fogkefe mellett használjunk fogselymet, ami a legapróbb fogrésekből is eltávolítja az ételmaradékot. A fogorvosok által ajánlott fogköztisztító kefe a fogak közti részek tisztításának hasznos eszköze. 

  2. Ne dohányozzunk! A cigarettából távozó méreganyagok, nemcsak a tüdőt károsítják, de az íny finom nyálkahártyájának leépüléséhez vezetnek és kedveznek a szájüregi daganatos megbetegedések kialakulásának.

  3. Mérsékeljük a cukorfogyasztást. A szénhidrát cukorra bomlik le, amely savasodást indít a szájüregben. A túl sok cukor a fogzománcnak is árt és az ínyt is sorvaszthatja. Ezek fogágybetegségek kialakulásához vezethetnek, amelyek vége akár a fogvesztés is lehet.

  4. Baktériumok mindenhol! A szánkban milliónyi ártalmas és hasznos baktérium él. A napi 2-3 fogmosás, öblögetés elengedhetetlen. Tisztítsuk meg fogkefénkkel óvatosan a nyelv felszínét is! Ne felejtsük el legalább 3 havonta cserélni a szájápolási eszközeinket.

  5. Öblögetés a szájüregért. Használhatunk fogvédő, ínyvédő öblögetőket, de kipróbálhatjuk a gyógyteákat is. A diófa levélből, zsályából, kamillából készített főzet mérsékeli a gyulladásokat. Ezen kívül beszerezhetünk ínyvédő géleket is, melyek regenerálják a nyálkahártyát, a fogakat pedig fluoriddal támogatják.

  6. A fogorvos elkerülhetetlen. Ha félévente elmegyünk kontrollra és leszedetjük a fogkövet, akkor a fogorvosi látogatás ezzel le is zárul. A rendszeres ellenőrzéssel időt, pénzt és fájdalmat takaríthatunk meg!

Forrás: https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/ways-to-keep-gums-healthy?fbclid=IwAR2Yuf0mEvswUIelrD29SQ0iBjTE2dDDau8XcMoXJ9g6HG8lF-IXq3pfiv0#get-regular-cleanings
Borítókép forrása: unsplash.com