A fogbántalmak egy jó része a fogkőre és a baktériumokra vezethető vissza, ám a szájüregi problémák egy részét az íny betegségei okozzák. Ezért fontos ismerni a megfelelő ínyápolás mibenlétét.

Amikor a megfelelő szájhigiéniára gondolunk, hajlamosak vagyunk csak a fogainkra koncentrálni. De az igazság az, hogy ez csak a fele az egyenletnek. Az íny egészsége ugyanolyan fontos, mert az egészséges fogakat az egészséges fogíny támogatja és tartja, és jelentős szerepet játszik általános szájhigiéniánkban.

fogíny
Forrás: unsplash.com

Az egészséges fogíny általában rózsaszín világos vagy korall árnyalatú (bár etnikai származásától függően más pigmenteket is tartalmazhat). Az egészséges fogíny emellett szilárd és szorosan illeszkedik a fognyak köré, így szoros tömítést képez, amely korlátozza a plakkbaktériumok képződését, növekedését, behatolását az íny alatti régióba.

És fontos ismérve az egészséges ínynek, hogy nem vérzik könnyedén.

A fogíny egészségének kulcsa a megfelelő szájhigiénia. Ha elhanyagoljuk az ínyünket és a fogainkat, elkezdjük észrevenni a plakk felhalmozódását, a fogkő megjelenését. A lepedék a baktériumok ragadós filmje, amely folyamatosan halmozódik fel a fogak körül, a fogakon és a fogak között is. Ha a lepedéket nem távolítják el, az irritálhatja az ínyt, ami bőrpírhez, vérzéshez és gyulladáshoz vezethet. Ezt ínygyulladásnak is nevezik, ez az ínybetegség legkorábbi stádiuma. Előfordulhat az íny recessziója is – olyan állapot, amikor a fogainkat körülvevő ínyszövet visszahúzódik, és így több fogfelszín válik szabaddá, sérülékennyé. Ez lehetővé teszi a lepedék felhalmozódását, ami a fogak érzékenységéhez vezethet.

A fogíny egészségének megőrzésének és javításának legjobb módja a megfelelő, napi szájhigiénia gyakorlása. Az optimális szájhigiénés rutinnak tartalmaznia kell napi legalább 2x-i fogmosást, fogselymezést vagy fogköztisztító kefe használatát, fogínyvédő formulával ellátott szájvízzel való öblögetést, félévente pedig kontrollt a fogorvosnál és az esetleges fogkő eltávolíttatását.

Ha savasodást okozó ételeket, italokat fogyasztunk, ne felejtsünk el röviddel utána inni egy pohár tiszta vizet, fél órával később pedig javasolt a fogmosás vagy rágógumizás.

Fogínyvérzés, fogérzékenység, fogíny visszahúzódás esetén válasszunk direkt erre a problémákra fejlesztett fogkrémet vagy szájhigiéniás gélt.

Forrás: https://www.sensodyne.com/en-us/oral-health-tips/gum-health/improve-gum-health/
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.