A várandós állapotban a nők szervezetének extra tápanyagokra és vitaminokra van szüksége. Ebben az időszakban oda kell figyelni a speciális étrendre, hogy se a magzat, se az anya ne szenvedjen hiányt semmiből.

Amikor valaki babát vár, mind a saját szervezete, mind a fejlődő magzaté több és más tápanyagot kíván, mint normál esetben. A fejlődő baba egyrészt sok tápanyagot elvon az anya szervezetétől, mint például a kalciumot, ami miatt terhesség esetén a fogak sokszor sérülékenyebbek, könnyebben romlanak. A folsav, az E-vitamin és a hasznos zsírsavak szintén nagyon fontosak, de az alapvitaminok is, mint a C-, a D- és az idegrendszer fejlődését támogató B-vitaminok. Van lehetőség étrend-kiegészítők formájában bevinni a szükséges, pótlandó anyagokat, de a mai napig vannak nők, akik ódzkodnak a terhességi vitaminoktól.

etkezes_terhesseg_alatt
Forrás: unsplash.com

Az már nagyon jó, ha a kismama törekszik az egészséges és minél változatosabb táplálkozásra a terhesség alatt, illetve csökkenti a káros anyagok bevitelét, nem fogyaszt annyi készételt, feldolgozott élelmiszert és cukrot. Bizonyos ételek és élelmiszerek pedig hozzájárulnak a fent említett tápanyagok és mikronutriensek pótlásához.

  • A tejtermékek kétféle kiváló minőségű fehérjét tartalmaznak: kazeint és tejsavót. A tejtermék a legjobb étrendi kalciumforrás, és nagy mennyiségű foszfort, B-vitaminokat, magnéziumot és cinket is tartalmaznak.

  • A hüvelyesek (bab, borsó, szója, földimogyoró) kiváló növényi eredetű rost-, fehérje-, vas-, folát- és kalciumforrások. Ezekre nagy szükség van, főként az első trimeszterben, amikor a baba folsavigénye magas, mert az idegrendszere akkor indul fejlődésnek.

  • A halak és tengeri herkentyűk fogyasztása is jótékony, mert tele vannak omega-3 zsírsavakkal, D-vitaminnal, E-vitaminnal. Fontos azonban, hogy tiszta forrásból szerezzük be őket, mert a tenyésztett halak húsa néha nehézfémekkel szennyezett.

  • Az édesburgonyát sokan kedvelik, és terhesség alatt is bátran fogyasszuk, mivel tele van tápanyagokkal, A-vitaminnal, karotinnal, rostban gazdag és a vércukorszintet is rendben tartja, ha nem fogyasztunk mellé cukros ételeket.

  • A tojástól a koleszterinszint miatt szoktak távol maradni az emberek, pedig az egyik legértékesebb táplálékunk. Tele van vitaminokkal, fehérjével és hasznos zsírsavakkal! Ne féljünk akár naponta fogyasztani belőle!

  • A sötétzöld növények, mint a kelfélék, a brokkoli, a spenót kimondottan jót tesznek. Van bennük rost, C-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, kalcium, vas, folát és kálium is.

  • Az avokádó rostokban, B-vitaminokban (különösen folátban), K-vitaminban, káliumban, rézben, E-vitaminban és C-vitaminban gazdag termés, illetve magas az egészséges zsírsav tartalma is.

  • A bogyós gyümölcsök a legjobb vitaminforrások, de a málna, ribizli, eper, szeder remek antioxidáns forrás is.

Ne feledkezzünk meg a megfelelő mennyiségű tiszta víz fogyasztásáról sem, hiszen ez alapvető létszükséglet a terhesség alatt is.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/13-foods-to-eat-when-pregnant
Borítókép forrása: unsplash.com