Az Alzheimer-kór – a demencia leggyakoribb formája - egy agyi rendellenesség, amely gyorsan csökkenti a gondolkodási, a tanulási és az emlékezési képességet.

Az Alzheimer-kórban szenvedők csaknem kétharmada pedig nő. Bár jelenleg nincs gyógymód az Alzheimer-kórra, szerencsére vannak módok a kockázat csökkentésére.

Miért hat az Alzheimer-kór másképpen a nőkre?

Nem teljesen ismert, hogy a nőket miért érinti jobban az Alzheimer-kór, mint a férfiakat, de több tényező is közrejátszhat. A nők általában tovább élnek, mint a férfiak, és bár az Alzheimer-kór első számú kockázati tényezője az öregedés, nem biztos, hogy ez a teljes magyarázat. A nők általában jobb verbális memóriával rendelkeznek, mint a férfiak, és a diagnosztikai tesztek a verbális memórián alapulnak, így lehetséges, hogy emiatt a nőket nem diagnosztizálják olyan korán. Ezenkívül a menopauza és az ösztrogénvesztés az Alzheimer-kór vizsgálatának hatalmas területe, mivel az ösztrogén támogatja az agy azon területét (a hippokampuszt), amely felelős az új emlékek kialakításáért. Az agynak ezt a részét veszik először célba, amikor az Alzheimer-kór kialakul, így a nők életkorának előrehaladtával még jobban érintettek lehetnek. Ráadásul a nőknél nagyobb az Alzheimer-kór kockázata, mint a férfiaknál, ha olyan gént hordoznak, amely a késői Alzheimer-kórhoz kapcsolódik. Másrészt azonban van egy olyan kutatási irány, amely azt sugallja, hogy két X-kromoszóma birtoklása előnyhöz juttathatja a nőket.

Alzheimer-kór megelőzése
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Megelőzhető-e az Alzheimer-kór?

Mivel nem világos, hogy mi befolyásolja közvetlenül, hogy kifejlődik-e Alzheimer-kór, több olyan terület is van, amelyekre összpontosíthat a lehetséges kockázatok csökkentése érdekében, beleértve az alábbiakat:

  1. a magas vérnyomás és cukorbetegség kezelése
  2. rendszeres testmozgás
  3. a dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás mellőzése
  4. önképzés, tanulás
  5. új hobbik (például rejtvényfejtés)
  6. egészséges étrend
  7. az elszigeteltség csökkentése
  8. a halláskárosodás kezelése
  9. támogatási eszközök (például emlékeztetők, jegyzetek) igénybevétele.

A kockázat csökkentésének sok módja az egészséges életmódra összpontosít, néhány pedig az agy egészségére és növekedésére fókuszál.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.