Tudományos bizonyítékok vannak arra vonatkozóan, hogy bizonyos élelmiszerek fogyasztása csökkenti a kognitív hanyatlás és a demencia kockázatát.

Bizonyos ételek fogyasztása (és mások elkerülése) 7,5 évvel lassítja az agy öregedését, és csökkenti az Alzheimer-kór kialakulásának a kockázatát.

A MIND étrendet két létező diéta - a DASH diéta és a mediterrán étrend - „hibridjeként”, több évtizednyi kutatási eredmény felhasználásával fejlesztették ki a tudósok, hogy hangsúlyozzák az agy egészségét befolyásoló élelmiszerek szerepét.

MIND étrend
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Mit tartalmaz a MIND étrend?

Zöldségek - a zöld levelesek (kelkáposzta, spenót, saláta, stb.) kifejezetten csökkentik a demencia és a kognitív hanyatlás kockázatát, mert tele vannak az agy egészségét javító tápanyagokkal, például foláttal, E -vitaminnal, karotinoidokkal és flavonoidokkal. Napi egy adag fogyasztása bizonyítottan lassítja az agy öregedését.

Bogyós gyümölcsök - egy több mint 16 000 idősebb felnőtt bevonásával végzett 20 éves vizsgálat eredménye szerint azoknál, akik a legtöbb áfonyát és epret ették, a legalacsonyabb volt a kognitív hanyatlás mértéke. Ezt a kutatók a bogyósokban található magas flavonoid-szintnek tulajdonítják.

Diófélék - sok kalóriát és zsírt tartalmazhatnak, de tele vannak zsírban oldódó E-vitaminnal, amely agyvédő tulajdonságairól ismert. Fogyassza pörkölve vagy nyersen, sózás nélkül.

Olívaolaj – a kutatók elsődleges étolajként javasolják az „extra szűz” olívaolaj használatát (a vaj és a margarin kerülendő).

Húsmentes ételek – a hús egészséges helyettesítője a fehérjét és rostot tartalmazó bab, lencse és szójabab. B-vitaminokban gazdagok, amelyek fontosak az agy egészségéhez.

Hal - a 65 éves és idősebb felnőttek, akik hetente egyszer vagy többször ettek halat, jobban teljesítették a memóriavizsgálatokat és a trükkös számjátékokat, mint azok, akik ritkábban vagy egyáltalán nem fogyasztottak halféléket.

Mérsékelt alkoholfogyasztás - míg a túl sok alkohol kétségtelenül káros az agyra és az általános egészségre, a tanulmányok azt mutatják, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás csökkentheti a demencia kockázatát és 2-3 évvel késleltetheti az Alzheimer-kór kialakulását.

Forrás: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/improve-brain-health-with-the-mind-diet/art-20454746
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix