Az akár életveszélyt is okozó hőguta a test túlmelegedése által okozott állapot, melynek a magas hőmérsékleten hosszabb ideig történő tartózkodás miatt alakul ki.

A hőguta jelei és tünetei

A hőguta gyakori jelei és tünetei az alábbiak:

  • fejfájás
  • magas testhőmérséklet
  • megváltozott viselkedés – például zavartság, ingerlékenység
  • hányinger és hányás
  • kipirosodott bőr
  • szapora légzés és gyors pulzus.

A fenti tünetek észlelése esetén mielőbb orvosi ellátás szükséges. Addig is fontos a túlmelegedett szervezet hűtése (árnyék vagy légkondicionált helység keresése, a felesleges ruházat eltávolítása, jegelés vagy hideg, nedves törölközők alkalmazása).

hőguta
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A hőguta megelőzése

A hőguta az alábbi tanácsok betartásával könnyen megelőzhető:

  • Laza, könnyű ruházat viselése. A felesleges vagy szorosan illeszkedő ruhadarabok viselése nem teszi lehetővé a test megfelelő lehűlését.
  • Óvja magát a leégéstől. A leégés hatással van a test lehűlési képességére, ezért széles karimájú kalappal és napszemüveggel védje magát a szabadban, valamint használjon széles spektrumú fényvédőt legalább két óránként.
  • Bőséges folyadékfogyasztás. A megfelelően hidratált állapot fenntartása elősegíti a test izzadását és a normális testhőmérséklet fenntartását.
  • Soha ne hagyjon senkit parkoló autóban. Ez a gyermekeknél a hővel összefüggő halálozások egyik leggyakoribb oka.
  • Lehetőség szerint pihenjen a nap legforróbb időszakában. Ha a forró időben nem tudja elkerülni a megerőltető tevékenységet, igyon sok folyadékot és gyakrabban pihenjen hűvös helyen. A testmozgást vagy a fizikai munkát a nap hűvösebb részeire (például kora reggel vagy este) időzítse.
  • Legyen óvatos a kockázati tényezők megléte esetén. Kerülje a meleget és mielőbb hűtse le magát, ha a túlmelegedés tüneteit észleli. Figyeljen a magas hőmérséklettel kapcsolatos problémákra, ha olyan gyógyszereket szed, amelyek befolyásolhatják teste hőszabályozását.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.