Senki sem tud megfelelően pihenni éjszaka, ha a háta és a lába fáj, lüktet vagy bizsereg. Vajon mit tehet, hogy megszabaduljon az isiásztól, és végre kialudja magát?

Mi az isiász?

Az isiász olyan idegfájdalomra utal, amely akkor fordul elő, ha az ülőideg összenyomódik, irritálódik vagy megsérül. Az ülőideg a medencében kezdődik, áthalad a fenéken, le a térdig. A térdnél más idegekhez kapcsolódik, amelyek a vádliban és a lábszáron keresztül futnak.

Az isiász nem ugyanaz, mint a derékfájás. Isiásza esetén az alábbi tünetek tapasztalhatók:

  • éles, égető vagy lüktető fájdalom, amely a hát alsó részétől a lábfejig terjed
  • izomgyengeség az egyik vagy mindkét lábban vagy lábfejben
  • zsibbadás az egyik vagy mindkét lábban
  • szúrós érzés a lábban, a lábfejben vagy a lábujjakban.

Az isiász okozta fájdalom helye változhat attól függően, hogy az ideg melyik területe érintett.

alvás isiász
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Mit tehet a jó alvás érdekében?

Első lépésként érdemes ki deríteni, miért van isiászfájdalma (gerincszűkület, az ülőideg sérülése, ritka esetben daganata), mely után lépések (például gyógyszeres kezelés, fizioterápia) tehetők a probléma megoldására. Az isiász azt is meghatározza, hogy mely alvási pozíciók megfelelők az Ön számára.

Nincs olyan tökéletes alvási pozíció, matrac vagy párna, amely mindig hatásos az isiászfájdalom esetén, de ez nem jelenti azt, hogy minden éjszaka szenvednie kell. Fizikoterapeuta segítségével kitalálhatja, hogy melyik alvási pozíció a legmegfelelőbb. Először azt próbálja ki, hogy kényelmes-e az egyenes háttal való alvás. Miután ebbe a pozícióba került, gondolja át, mi fáj, vagy mi az, ami jó érzés, majd szükség esetén módosítsa az alvási pozícióját.

Kell-e új matrac vagy párna?

Mivel az isiászfájdalomnak nagyon sok változata létezik, nincs olyan matrac, amely mindenkinek megfelelne. Vannak, akik megkönnyebbülést találnak egy extra kemény matracon, míg mások a puha változatot kedvelik. Tehát nem kell azonnal új matracot vásárolnia, ha isiásza van. Ehelyett inkább találja meg a kényelmes alvási pozíciót.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.