Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.

Gyakran a hormonokat okolják mindenért - néha igazságtalanul. Ennek ellenére a hormonok felelősek a súlygyarapodásért, a fogyásért, a fáradtságért, a fájdalomért, az ingadozó szexuális vágyért és még sok másért. A hormonok is felelősek a hőhullámokért és éjszakai izzadásáért, különösen a menopauza előtt és alatt. A hőhullámok befolyásolhatják az érzéseket és az alvást.

Mi okozza a hőhullámokat?

A hőhullámok a változó ösztrogénszint miatt fordulnak elő. Az ösztrogén számos funkciót szabályoz a szervezetben, és szerepet játszik a másodlagos szexuális jellemzők (például a mell és a csípő) kialakulásában. Amikor más hormonokkal kölcsönhatásba lép, különféle funkciókat is ellát (például lehetőséget ad a nőknek, hogy teherbe eshessenek). Ahogy idősödik, az ösztrogénszint ingadozóvá válik, ami zavarja a szervezet azon képességét, hogy fenntartsa az egyenletes véráramlást (az ösztrogénszint változása miatt az erek összehúzódhatnak vagy kitágulhatnak). Amikor az ösztrogénszint ingadozik, ez nem túl ritmikus ütemváltozást hoz létre az erek összehúzódása és kitágulása között. Ez - és az a tény, hogy az ösztrogénnek szerepe van a testhőmérséklet szabályozásában - okozza a hőhullámokat.

menopauza hőhullám szója
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Milyen ételeket érdemes fogyasztani és miket kell kerülni?

A szója olyan vegyületeket (genistein és daidzen) tartalmaz, amelyekről bizonyos tanulmányok kimutatták, hogy segítenek a hőhullámok szabályozásában. Az olyan élelmiszerek, mint például a tofu és a szójabab fitoösztrogéneket tartalmaznak, amelyek segítenek a biológiai ösztrogén utánzásában és a hormonális szint szabályozásában (sőt, nem növelik a mellrák kockázatát). Emellett szinte minden ehető babfélének pozitív hatása van, így érdemes gyakran fogyasztania.

A hagyományos mediterrán étrend tűnik a hosszú távú megoldásnak a hőhullámok kezelésében. Egy tanulmány szerint azok a nők, akik ezt a diétát követték - sok zöldséggel, teljes kiőrlésű tésztával és vörösborral – 20 százalékkal kisebb valószínűséggel tapasztaltak hőhullámokat és éjszakai izzadást.

Egy tanulmány kimutatta, hogy a koffeinfogyasztás kellemetlenebb hőhullámokokat okoz. A kávéban lévő koffein emeli a pulzusszámot és kiszáradást okoz, ami fokozhatja ezeket a panaszokat. A kávé helyett fogyasszon inkább élénkítő hatású zöld teát.

Természetesen az étel nem old meg mindent, ezért ha a hőhullámai valóban zavarják, kérjen segítséget a kezelőorvosától.

Forrás: https://health.clevelandclinic.org/what-to-eat-when-you-have-hot-flashes/
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix