A szorongást kiváltó negatív gondolati minták azonosítása a szorongás csökkentésének alapvető lépése, hiszen kicsi a valószínűsége annak, hogy előfordulnak.

A szorongást a rettegés érzése jellemzi, mely abból fakad, hogy azt gondolja, a negatív kimenetel fog bekövetkezni, és nem érzi magát felkészültnek a kezelésére. Tehát a szorongást kiváltó gondolati minták azonosítása elengedhetetlen lépés a szorongás csökkentésében és a belső béke visszanyerésében. Ha kérdéseket tesz fel magának, ezzel keretet biztosít az ilyen gondolati minták feltárásához és az általános szorongás csökkentéséhez. Íme 5 kérdés, amelyek csökkenthetik a szorongás mértékét:

1. Miért vagyok ideges?

Ez nyilvánvaló kérdésnek tűnhet, de számtalan szorongó ember van, akik nem tudja megmondani, miért aggódik. Ez egy „halmozási” folyamatot szemléltet, amelyben a problémákat egymásra halmozzák, ami azt jelenti, hogy mindegyiket ugyanolyan sürgősséggel kell megoldani. Ez azonban nem így van - az aggodalom, hogy milyen desszertet készítsünk a karácsonyi vacsorára, nem olyan súlyú, mintha egy beteg családtag a kórházban lenne. Az aggodalmak azonosítása elengedhetetlen első lépés a szorongás általános szintjének csökkentésében. Ez segít a prioritások meghatározásában, és a legsürgősebbekre való összpontosításban. Jó kiindulópont, ha felírja a különböző gondjait, és bekarikázza a három legfontosabbat, amelyek azonnali figyelmet igényelnek.

2. Mennyi az esélye annak, hogy a félelmem valósággá válik?

Miután azonosította a fő gondjait, gondolja át annak valószínűségét, hogy azok valósággá válnak. Sok esetben minimális az előfordulási valószínűsége, melynek megértése csökkentheti a szorongást.

szorongás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

3. Mit tehetek az esélyek csökkentése érdekében?

Miután felmérte annak esélyét, hogy aggodalmai valósággá válnak, gondolja át, milyen ésszerű lépéseket tehet az esélyek további csökkentése érdekében. Ha ésszerű lépéseket tesz, akkor kevésbé valószínű, hogy bármilyen félelme valósággá válik.

4. Még ha a legrosszabb forgatókönyv is bekövetkezne, kezelhetem?

Sajnos vannak esetek, amikor elkerülhetetlen a legrosszabb kimenetel (például a munkahely elvesztése, egy párkapcsolat vége, egy szeretett személy halála). Ennek ellenére legyen proaktívak, mert nincs más választás, mint szembenézni az elkerülhetetlennel. Valószínű azonban, hogy a múltbeli tapasztalatai iránymutatóként szolgál, amely átvezeti Önt a jelen és a jövő nehézségein.

5. Mi az ára a szorongásnak?

A kiszámított kockázatok felvállalása önmagában is kockázat. Az elkerülő magatartás megakadályozza, hogy olyan tapasztalatokkal találkozzon, amelyek személyes fejlődéshez vezethetnek.

Ennek az öt kérdésnek a megválaszolása nem oldja meg minden aggodalmát, de segíthetnek abban, hogy egészségesebb perspektívát alakítson ki az aggodalmaival kapcsolatban, ami jó kiindulópont a szorongás szintjének csökkentésére.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.