Az az élettani folyamat, amellyel az egyre népszerűbb  jóga enyhíti a depressziós tüneteket, jelenleg még nem ismert a szakemberek számára.

A mentális rendellenességek - beleértve a szorongást, a depressziót és a pszichotikus rendellenességeket is - világszerte a leggyakoribb krónikus, nem fertőző betegségek egyike, több mint 340 millió embert érint, így jelentős népegészségügyi problémának számít.  

A depresszióban szenvedők betegek körülbelül 65% százalékánál egyéb krónikus társbetegségek is előfordulnak, általában az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a metabolikus szindróma, valamint a szív- és érrendszeri betegségek. Ezeket a módosítható életmódi tényezők (például fizikai inaktivitás alacsony, ülő magatartás) is befolyásolják.

Egyértelmű tehát, hogy olyan kiegészítő, többkomponensű prevenciós módszerekre (a testmozgás és az étrend kombinációja) van szükség a rutinszerű pszichiátriai ellátás részeként, amelyek hatékonyak mind a fizikai aktivitás fokozásában, mind pedig a depressziós tünetek enyhítésében.

A nyugati kultúrában, különösen az enyhébb pszichiátriai rendellenességekben szenvedő betegek körében egyre népszerűbb a jóga. A jóga egy olyan elme-test gyakorlat, amely a mozgást, a légzésszabályozást, a relaxációt, az éberséget és a meditációt ötvözi, melyek egyenként is hatékonyan csökkenhetik a depressziós tüneteket.

Az ausztrál és brit kutatók által a British Journal of Sports Medicine által közzétett új szisztematikus áttekintés eredménye szerint a rendszeres jógagyakorlat a mentális betegségek - így a depresszió - tüneteinek enyhítésében is segíthet.

jóga depresszió
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A szakirodalmi cikkek áttekintése során a kutatók 13 tanulmányt elemeztek, amelyekben több mint 630 mentális problémával (depresszió, skizofrénia, szorongás, alkoholfüggőség, bipoláris rendellenesség, poszttraumás stressz) küzdő ember vett részt. A kutatók azt találták, hogy a jógát gyakorló betegek esetében jelentősen enyhültek a depressziós tünetek. Ezenkívül azoknál a betegeknél, akik hetente több alkalommal jógáztak, egyre kevesebb tünet jelentkezett.

Az már bizonyított, hogy a jóga segít csökkenteni a stressz mértékét és a vérnyomást, valamint rövid és hosszú távon csökkenti a szorongás tüneteit, a kutatók azonban nem értik pontosan, hogyan segít a jóga a depresszió javításában. Ennek ellenére az eredmények egyértelműen bizonyítják, hogy a jóga a mentális egészségi rendellenességek kezelésének hatékony eleme.

Forrás: https://bjsm.bmj.com/content/early/2020/04/05/bjsports-2019-101242
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix