Gyakran nem látjuk az összefüggést a krónikus fájdalom, az egészségi problémák és a szorongás jelenléte között.

Nem arról van szó, hogy nem akarunk életünk stresszéről beszélni – a legtöbb ember, köztük sok egészségügyi szakember, nem tudja, hogy szoros kapcsolat van a stressz, a szorongás és az egészségi problémák között.

Bármilyen helyzetben megtapasztalhatjuk ezt az érzelmet, amely az irányítás elvesztéséből fakad, beleértve a munkát, a kapcsolatokat és a jelenlegi világjárványt. Akkor is megtapasztalhatunk szorongást, amikor olyan jövőbeli eseményeket képzelünk el, ahol esetleg nem tudunk kontrollálni (például előadást tartunk egy hét múlva). Íme, 6 jel, amely arra utal, hogy szorong, de nem ismeri fel, hogy a szorongás összefügg a krónikus fájdalmával vagy más egészségi problémáival:

1. Nehezen nevezi meg az érzelmeket

Ha úgy telik a napja, hogy nem gondolkodik túl sokat az érzésein, nehezen tudja elmagyarázni másoknak, mit érez, ritkán kérdezi meg másoktól, hogy mit éreznek, és nem biztos abban, hogy mi vezet a jó vagy rossz közérzethez, akkor szorongással küzd.

2. Krónikus fájdalma vagy egyéb egészségi problémái egy stresszes időszak alatt kezdődtek

Ha visszatekint arra, hogy például mikor kezdett fájni a nyaka, vagy amikor extrém fáradtság jelentkezett, azt tapasztalhatja, hogy élete jelentős átalakulásban vagy stresszes időszakban volt. Lehet, hogy a gyermeke elkezdte az iskolát, a férje/felesége nyugdíjba ment, egy szülő meghalt, előléptették a munkahelyén, elvégezte az egyetemet, vagy új munkahelyen kezdett. Az átmenetek és a stressz jelentős kihívást jelentenek, mert ezekben a helyzetekben nem tudjuk kontrollálni, ami szorongáshoz vezet.

szorongás rejtett jelei
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

3. Nem osztja meg másokkal az érzelmi hullámvölgyeit

Azok az emberek, akik nyíltan megosztják életüket másokkal, érzelmekről beszélnek. Azok az emberek, akik főként olyan tevékenységeken keresztül lépnek kapcsolatba másokkal, mint a munka, a sport vagy a politikáról folytatott megbeszélések, előfordulhat, hogy nem beszélnek arról, amit éreznek vagy szeretnének.

4. Nem tudja, mire van szüksége

Ha a másokkal való kapcsolatra, kompetenciára és autonómiára vonatkozó alapvető szükségleteink nem teljesülnek, negatív érzelmeket fogunk tapasztalni. Ha nincs tisztában szükségleteivel, nem biztos, hogy tudatában van annak, hogy mit érez, amikor ezen szükségletei nem teljesülnek.

5. A megküzdési stratégiái nem egészségesek

Annak ellenére, hogy azt mondja magadnak, hogy „jól vagyok”, több alkoholt iszik, újra dohányozni kezd, alvásproblémái vannak, többet néz tévét, és haraggal reagál az apróbb irritációkra, valószínűleg szorong.

6. Megmagyarázhatatlan fájdalmai vannak

Ha vannak életkihívásai és kielégítetlen szükségletei, de nincsenek egyértelműen meghatározott érzelmei, akkor a krónikus fájdalom lehet az, amit a végén érez. A munkahelyi stressz, az otthon érzett boldogtalanság és az élet nyomása érzelmeket generál, olyan érzelmeket, amelyek segítenek megérteni, hogy valami nincs rendben, és ez figyelmet igényel. Gondoljon a fizikai fájdalomra úgy, mint ami felhívja a figyelmét arra, hogy valami nincs rendben.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan kezelhető a cellulit?

A narancsbőr kialakulása gyakorlatilag elkerülhetetlennek tűnik – a testalkattól függetlenül. De mi is az a cellulit? Ez ugyanaz, mint a zsír?