A depresszió és az alvási problémák szorosan összefüggenek, de vajon melyik az első? A rossz alvás okozza a depressziót vagy éppen fordítva?

Bármelyik lehet a kiindulópont. A rossz alvás nehézségeket okozhat az érzelmek szabályozásában, ami viszont a jövőben - hónapok vagy akár évek múlva - növelheti a depresszió kialakulásának a kockázatát, a depresszió pedig alvási nehézségeket okozhat. Az álmatlanságban szenvedőknek például tízszerese lehet a depresszió kialakulásának kockázata, mint azoknak, akik jól alszanak. A depresszióban szenvedők zömének pedig gondja van az elalvással vagy az alvással. Ha depresszióban szenved, a napi stressz (például az anyagi gondok, a vita a házastársával) szintén több éjszakai felébredéshez és egyéb alvásproblémához vezethet.

Az álmatlanság és a depresszió kapcsolatának megértése segíthet korán felismerni a kockázatokat, megfelelő kezelésben részesülni és teljes mértékben felépülni.

alvás depresszió
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Vegye komolyan az alvási problémákat

Mondja el orvosának, ha:

  • problémái vannak az elalvással vagy az alvással
  • fáradtnak érzi magát a nap folyamán
  • fizikai fájdalmai, kellemetlenségei vagy egyéb panaszai vannak (például obstruktív alvási apnoe jelei vagy éjszakai légzési szünetek), amelyek megakadályozzák a jó éjszakai alvást.

Az olyan kezelések, mint például az álmatlanság kognitív viselkedésterápiája helyreállíthatják a jó alvást és segítenek elkerülni a kapcsolódó problémákat, például a depressziót.

Figyeljen a depresszió tüneteire

Ide tartozik a reménytelenség, a tehetetlenség vagy a szomorúság érzése; az koncentrációs problémák és a memóriazavarok; a fáradtság, a nappali álmosság, az álmatlanság, az érdeklődés elvesztése öngyilkossággal kapcsolatos gondolatok. Forduljon kezelőorvosához, ha ezek közül bármelyiket tapasztalja.

Mindkét probléma esetén kérjen segítséget

Ha álmatlanságban és depresszióban szenved, ne feltételezze, hogy az egyik orvosi kezelés automatikusan meggyógyítja a másikat. A depresszió gyógyszerei javíthatják a hangulatot, de nem biztos, hogy elegendőek az alvási problémák megoldásához.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix