Ha éjszaka hirtelen arra ébred, hogy izzad, nehezen veszi a levegőt és szaporán ver a szíve, valószínűleg egy pánikroham zökkentette ki az álmából.

Az éjszakai pánikrohamok elég gyakoriak (a pánikrohamok körülbelül 18 százaléka), főleg a pánikbetegségben diagnosztizált emberek többségénél. A pánikrohamok oka jelenleg még ismeretlen, de az ezt tapasztaló emberek nemcsak pánikbetegségben, hanem egyéb szorongásos rendellenességekben vagy viselkedési problémákban is szenvedhetnek, amelyek általában stresszt okozhatnak. Nem ritka a különböző (például munkahelyi vagy párkapcsolati krízis) élethelyzetek kiváltotta alvási pánikroham sem. Az ilyen típusú, ijesztő pánikrohamok azonban nem korlátozódnak azokra az emberekre, akiknek a kórtörténetében pánikbetegség vagy szorongás van.

éjszakai pánikroham
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Az igazi pánikroham egyik jellemzője, hogy spontán módon történik - mint egy villámlás a kék égen. A pánikroham után azonban nem könnyű azonnal visszaaludni. Érdemes ilyenkor inkább felkelni és valamilyen tevékenységet (például zenehallgatás, olvasás, könnyű séta) végezni, ami segít megnyugodni, amíg vissza nem tud aludni. Mivel ezek a rohamok nem akadályozhatók meg, a nappali pánikrohamok kezelésére szolgáló, az egyéni igényeknek megfelelő stresszkezelési technikák (például meditáció, jóga, rendszeres testmozgás, masszázs) segíthetnek az alvási pánikrohamok esetében is. Ha az alvási pánikrohamok gyakran fordulnak elő, nem árt – akár szakember segítségét kérve - kidolgozni a megküzdési stratégiákat (például önmagunk megfigyelésével tudatosítani és értékelni a kellemetlen érzéseinket). A stresszkezelési módszerek kiegészítéseként a gyógyszeres terápia is segíthet. Az egyetlen dolog, amit kerülni kell, az az alkohol fogyasztása, mert elősegítheti a pánikrohamok kialakulását.

Forrás: https://health.clevelandclinic.org/why-am-i-panicking-in-my-sleep/
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix