Mindannyian reménykedünk abban, hogy a látásunk, a szemünk egészsége életünk végéig megmarad. Életmódunkkal, táplálkozásunkkal rengeteget tehetünk ennek érdekében.

Elcsépeltnek tűnhet, de a testtömegünk is szerepet játszhat a látás romlásában. Ugyanis - a legtöbb esetben az elhízás talaján kialakuló - 2-es típusú cukorbetegség egyik szövődményeként károsodnak a kis erek (jellemzően legkorábban a vesében és a szemben), ami hosszútávon, kezeletlenül fokozatos látásromláshoz, végül vaksághoz vezethet. A diabétesz növeli többek között a szürke- és a zöldhályog kialakulásának rizikóját is.

Az, hogy mi kerül a tányérunkra természetesen a szem egészségét is befolyásolja.

Az A-vitaminok elengedhetetlenek a látás élességének fenntartásához. Hiányában kialakulhat az ún. farkasvakság, amikor szürkületben nem látunk már jól, romlik a színérzékelés és a látásélesség. Nem tud alkalmazkodni a szemünk az alacsony intenzitású fényhez.

Béta-karotinból a szervezetünk előállítja az A-vitamint, így naponta fogyasszunk ezekben gazdag élelmiszereket, ilyen például a sárgarépa, édesburgonya, kajszibarack, sárgadinnye, sütőtök, paradicsom, spenót, brokkoli, kukorica. A-vitaminban gazdag alapanyagok: máj, belsőségek, tojássárga, tej és tejtermékek.

Ahogy idősödünk, a szervezetünk egyre nehezebben tud megküzdeni a sejt- és szövetkárosító szabadgyökökkel, amelyek a látás romlásában is jelentős szerepet játszhatnak. A károsító szabadgyököket hatástalanító antioxidánsok – különösen az A-, C-, E-vitamin, valamint a lutein és a zeaxantin – segíthetnek megelőzni vagy késleltetni az öregkori vakság megjelenését.

szem egészség, étrend antioxidánsok, vitaminuk, lutein
Forrás: pexels.com

A lutein és a zeaxantin a szem retinájában is nagy koncentrációban megtalálható. Védik a retinát a fény károsító, ibolyántúli sugárzásától. A lutein és a zeaxantin bizonyos élelmiszer nyersanyagokban nagyobb mennyiségben megtalálhatóak, például a kukoricában, a spenótban, a káposztafélékben, a zöld leveles növényekben és a tojássárgájában.

Egy meta-analízis során 10, a száraz szem és a D-vitamin kapcsolatával foglalkozó vizsgálatot elemeztek, bennük összesen 18919 fő adataival. A száraz szem szindróma napjaink egyik „új” betegsége, kiváltó okai között a fokozott monitor-, vagy képernyő nézés, a légszennyezettség, a dohányzás is állhat. Az adatok szerint az alacsonyabb D-vitamin szintje kapcsolatot mutat az alacsonyabb fokú könnytermeléssel, és a száraz szemmel kapcsolatos kellemetlenebb tünetek súlyosságával. A D-vitamin hiánya egy önálló rizikófaktor, a megfelelő ellátottság pedig védőfaktor lehet a száraz szem szindrómában.

Bár nem a táplálkozáshoz kapcsolódik, de egy plusz tipp: amikor hosszú ideig nézzük a monitort, érdemes 20-30 percenként felnézni és mintegy szemtornaként a távolban egy pontra fókuszálni. Így kicsit megtornáztatjuk a szemmozgató izmokat is.

Borítókép forrása: pexels.com