Bár az ünnepek minden bizonnyal arról szólnak, hogy nagyszerű ételekkel, barátokkal és a családdal ünnepeljünk, gyakran túlzásokba esünk.

A túl sok étel, édesség és alkohol több kárt okozhat a szervezetben, és az úgynevezett „ünnepi szívszindrómához” vezethet.

Mi az ünnepi szívszindróma?

Az ünnepi szívszindróma olyan szívproblémákra utal, amelyek a sós ételek és az alkohol túlzott fogyasztása miatt következnek be. A meglévő szívproblémákkal küzdő emberek nagyobb valószínűséggel tapasztalnak ünnepi szívszindrómát, de ez azoknál is előfordulhat, akiknek nincs szívproblémájuk.

Miért fordul elő az ünnepi szívszindróma?

Ugyan a túl sok evés és ivás az év bármely szakában előfordulhat, de az ünnepeken szoktuk a leginkább túlzásba esni. Az ételek állandó jelenléte is segít „táplálni” a túlzásokra való hajlamunkat. Ezen időszak alatt gyakran sok étel vesz körül bennünket. Tehát akár a munkahelyén, akár a családjával van, hajlamos olyan ételeket enni, amelyek nagyon eltérnek a szokásos étrendtől.

ünnepi szívszindróma
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A só és alkohol szabálytalan szívverést okozhat, amelyet pitvarfibrillációnak is neveznek. Rövid távon ez egyszerűen a túl sok ünneplés riasztó mellékhatása lehet, hosszú távon azonban súlyos szívproblémákhoz vezethet, beleértve a szívelégtelenséget és a stroke-ot.

Melyek az ünnepi szívszindróma tünetei?

A pitvarfibrilláció tipikus tünetei a következők:

  • szívdobogás - hirtelen dobogó vagy „száguldó” érzés a mellkasban
  • energiahiány vagy túlzott fáradtság érzése
  • szédülés vagy ájulás
  • fájdalom, nyomás vagy kellemetlen érzés a mellkasban
  • légszomj - nehézlégzés normál tevékenység közben és még nyugalomban is.

Mindenkinek tisztában kell lennie a veszélyekkel, és figyelnie kell az étkezést, hogy elkerülje ezeket a tüneteket.

Hogyan kerülheti el az ünnepi szívszindrómát?

Az ünnepi szívszindrómát elkerülni nem olyan nehéz, még akkor sem, ha bőségesen szeretne fogyasztani az év ezen időszakában kínált finom ételekből és italokból. A legfontosabb, hogy tartsa szem előtt, hogy előre tervezzen, és mindent mértékkel fogyasszon (például szegényesebb reggelit és ebédet fogyasszon, ha tudja, hogy aznap este bőségesen szeretne vacsorázni). Emellett a rendszeres testmozgás megőrzi egészségét, csökkenti a stresszt és kalóriát éget. Ha egészségesen tartja testét az ünnepi szezon előtt, csökkenti a hosszú távú szívproblémák esélyét.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 
Neked ajánljuk

Hogyan ronthatja el a környezet a baba alvását?

Az alvási környezet, vagyis a szoba, ahol a baba alszik nagyon erős hatással lehet arra, hogy milyen könnyen tud elaludni, hányszor ébred fel éjjel és mikor kel reggel.