A szív- és érrendszeri betegségek jelentős népegészségügyi problémát jelentenek szinte az egész világon. Megelőzésükben fontos szerepe van annak, hogy figyeljünk a szívünk és az ereink állapotára.

Ha vérereink nincsenek megfelelő állapotban, számos betegség kialakulását eredményezhetik, például vérnyomásproblémák, keringési zavarok, érszűkület. Mit tehetünk annak érdekében, hogy ereink rugalmasak és egészségesek maradjanak?

Megfelelő táplálkozás

Számos betegség elkerülhető a változatos, tápanyagban dús étkezés segítségével. Ha például túl sok zsírt fogyasztunk, a vérzsírszint megnövekszik, és az őket bekebelezni induló fehérvérsejtek miatt egy-egy helyen megvastagodik az érfal, ami szűkületet, vérrögöt okozhat. A koleszterinben gazdag ételek miatt az LDL-koleszterin ugyancsak lerakódhat az érfalon, és a már említett sejtfelhalmozódás rosszabb esetben leszakad onnan, vándorolni kezd az érrendszerben, és elzáródás történhet - ami szívinfarktust, stroke-ot és más súlyos betegséget okozhat, akár a látásunk is veszélybe kerülhet.

A dohányzás elhagyása

E káros szokás a helytelen táplálkozás mellett a második vezető oka az érelmeszesedésnek, hiszen a cigarettázás során a szervezetbe került anyagok károsítják a tüdőt és az ereket is szűkítik.

meditacio
Forrás: unsplash.com

A stressz csökkentése

Stressz hatására adrenalin, noradrenalin termelődik a szervezetünkben, de ha túl gyakran stresszelünk, ezek a hormonok tovább fognak keringeni, károsítva az ereket és szívritmuszavart okozva. Ezért fontos, hogy tartsunk szünetet, próbáljunk meditálni és kikapcsolni.

Rendszeres mozgás

Ha heti több alkalommal végzünk legalább egy órán keresztül valamilyen mozgást - főleg kardiót - azzal növelhetjük ereink rugalmasságát, tréningezhetjük a szívünket.

Gyógynövények fogyasztása

A gingko, a kökényvirág és a galagonya köztudottan segítenek megőrizni az erek rugalmasságát, így a zöldségben és gyümölcsben gazdag étkezésbe időnként ezek is beilleszthetők.

Borítókép forrása: unsplash.com