A rendszeres fizikai aktivitás az egészséges étrenddel, a normális testsúly megtartásával és a dohányzás elhagyásával kiegészülve akár 80 százalékkal is csökkenheti az idő előtti halálozás kockázatát. Bizonyos szívbetegségek esetén pedig ugyanolyan hatékony lehet, mint egyes gyógyszerek.

Miért jó a szívünknek a rendszeres mozgás?

Csökkenti a vérnyomást. A magas vérnyomás a szívbetegségek egyik fő kockázati tényezője. A testmozgás úgy működik, mint a béta-blokkoló gyógyszer: lassítja a pulzusszámot és csökkenti a vérnyomást.

Kulcsfontosságú a súlykontrollban. A túlsúly megterheli a szívet, így a szívbetegségek és a stroke kockázati tényezője. Megfelelő, személyre szabott étrenddel kombinálva a fizikai aktivitás elengedhetetlen része a fogyásnak, és a súly megőrzésének, ami hozzájárul a szív egészségének javításához.

szivbetegseg_mozgas
Forrás: pixabay.com

Erősíti az izmokat. Az aerob és az erőnléti edzések kombinációját tartják a legjobbnak a szív egészségére. Ezek a gyakorlatok javítják az izmok azon képességét, hogy oxigént szívjanak ki a keringő vérből. Ezáltal a szívnek nem kell keményebben dolgoznia, hogy több vért juttasson az izmokba.

Segíthet a dohányzásról való leszokásban. A dohányzás a szívbetegségek egyik legfőbb kockázati tényezője, mert károsítja az erek szerkezetét és működését. A fittebbé váló dohányosok gyakrabban hagyják abba ezt az egészségkárosító szokásukat.

Megállíthatja vagy lassíthatja a cukorbetegség kialakulását. Az erőnléti edzéssel kombinálva a rendszeres aerob testmozgás (például kerékpározás, intenzívebb gyaloglás, úszás) több mint 50 százalékkal csökkentheti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát azáltal, hogy lehetővé teszi az izmok számára a glikogén (az energia üzemanyaga) hatékonyabb feldolgozását.

Csökkenti a stresszt. A stresszhormonok extra megterhelést róhatnak a szívre. A testmozgás - legyen akár aerob (például a futás), erősítő (például a súlyzós edzés) vagy a rugalmasságra koncentráló (például a jóga) - segíthet a stressz enyhítésében.

Csökkenti a gyulladást. A rendszeres testmozgás csökkenti a krónikus gyulladás kellemetlen tüneteit (például fáradékonyság, izomgyengeség).

Forrás: https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/7-heart-benefits-of-exercise
Borítókép forrása: pixabay.com